Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

MiG–21 UM, nr boczny 9348, kod NATO „Fishbed”

Informacje:

Sygn. MSP/S/44

Eksponat przekazany przez 21. Centralny Poligon Lotniczy.

Producent: ZSRR

Lata produkcji: od 1971-1982 r.

Załoga: 2

 

Dane techniczne:

Napęd: 1 x R-13- 300

Ciąg silnika:

3990 kG (bez dopalania)

6360 kG (z dopalaniem)

Wymiary:

Rozpiętość: 7,15 m

Długość: 13,46 m

Wysokość: 4,10 m

Powierzchnia nośna: 23,0 m2

Masa:

Własna: 5350 kg

Startowa: 8950 kg

Osiągi:

Prędkość maks.: 2130 km/h (2,05 Ma)

Prędkość wznoszenia: 120 m/s

Pułap: 19000 m

Zasięg: 1100 km

Opis:

MiG-21UM Mongol B (U- ros. Ucziebnoj – szkolny), szkolno-bojowa dwumiejscowa wersja samolotu MiG-21. Samolot MiG-21 to typowy lekki myśliwiec przechwytujący, ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m (górna część stratosfery). Prezentowany samolot służył w 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Marynarki Wojennej w Babich Dołach, 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego we Wrocławiu – Strachowicach. Służbę zakończył w 3 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. W Polsce eksploatowano łącznie 54 samoloty MiG-21UM.

Uzbrojenie:

Uzbrojenie podwieszane na 2 węzłach o masie do 1000 kg (zasobniki z rakietami niekierowanymi S-5, kierowane pociski rakietowe R-3 i R-13, bomby lotnicze).