- Strona główna
- /
- Edukacja
- /
- Oferta edukacyjna
Oferta edukacyjna
Lekcje muzealne
Moja pierwsza wizyta w Muzeum- poznajemy historię w przedszkolu + klasy I – III
T: Kto ty jesteś…?
Najbardziej efektywną formą nauki jest zabawa. I to właśnie poprzez zabawę najmłodsi uczestnicy zajęć utrwalą wiadomości dotyczące polskich symboli narodowych. Zajęcia poprowadzone z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania będą połączeniem „przyjemnego z pożytecznym”. Wychodząc z muzeum uczniowie z pewnością świadomie odpowiedzą na pytanie zawarte w temacie zajęć.
T: Muzeum – czym jest?
Zajęcia adresowane do najmłodszych odkrywców przeszłości. Na przykładzie zbiorów Muzeum Sił Powietrznych dowiedzą się czym jest muzeum, jaką rolę pełni oraz co się w nim znajduje? Podczas zajęć dzieci poznają zasady muzealnego savoir vivre oraz zastosują je w praktyce zwiedzając wystawę stałą.
T: Archeolog, numizmatyk, heraldyk – pomocnicy historyka.
Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, kto oprócz historyka jest odkrywcą przeszłości. Lekcja muzealna odkryje przed nimi tajniki pracy archeologa, numizmatyka czy heraldyka.
T: Jestem owocem na moim drzewie.
Kim jestem ? Jak głębokie są moje korzenie ? – to tematyka zajęć dotyczących genealogii. Uczestnicy spotkania dowiedzą się jak tworzy się drzewo genealogiczne, poznają „fachowe nazewnictwo” związane z koligacjami rodzinnymi oraz stworzą własne drzewo, na którym będą jednym z owoców.
Historia wokół nas - szkoła podstawowa: klasy IV – VIII
T: Polskie symbole narodowe.
Tożsamość narodowa i wpływ symboli narodowych na jej kształtowanie to temat przewodni zajęć muzealnych. Uczniowie podczas wizyty w muzeum poznają m.in. historię polskich symboli narodowych, zinterpretują „Mazurek Dąbrowskiego” oraz uzyskają odpowiedź na pytania: Co to znaczy być patriotą ? Czym jest współczesny patriotyzm? Zajęcia z pewnością zainspirują młodych ludzi do refleksji nad własną postawą wobec ojczyzny i narodu.
T: O źródłach, niekoniecznie rzek…
Zajęcia adresowane są do uczniów rozpoczynających przygodę z historią. Na podstawie zgromadzonych muzealiów w Muzeum Sił Powietrznych poznają pojęcia: historia, muzeum, źródła historyczne. Na przykładzie zgromadzonych eksponatów nauczą się klasyfikować źródła historyczne.
T: Najsłynniejszy saper powstania styczniowego.
Lekcja przybliża postać Romualda Traugutta – ostatniego dyktatora powstania styczniowego. Jakie związki miął Traugutt z Dęblinem i Stężycą ? O tym dowiemy się uczestnicząc w zajęciach poświęconych powstaniu styczniowemu.
T: Różni – równi ? Mniejszości narodowe w gminach Irena i Stężyca w latach 1918 – 1939.
Niemcy, Rosjanie i Żydzi to przedwojenna codzienność Dęblina i okolic. Przedstawiciele tych nacji na trwałe zapisali się w dziejach Dęblina i okolicznych miejscowości. Jaką pamiątkę pozostawili po sobie potomnym ? Na to oraz wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź po lekcji dotyczącej mniejszości narodowych.
T: Łosie, żubry i karasie, czyli podniebny zwierzyniec.
Czy łosie, żubry i karasie mogą latać? Konstruktorzy lotniczy nie mają wątpliwości, że tak. Potwierdzeniem tej tezy są samoloty z okresu II Rzeczypospolitej oraz osiągnięcia tego okresu w dziedzinie konstrukcji lotniczych. Podniebny zwierzyniec jest tematem przewodnim zajęć muzealnych.
uczniowie szkół średnich
T: 100 lat polskiego lotnictwa wojskowego
Lekcja ma za zadanie przybliżyć uczniowi bogatą historię polskiego lotnictwa wojskowego. Zapoznać go z wydarzeniami ważnymi dla narodzin polskiej awiacji, od 1918 roku po czasy współczesne. Dzięki tej lekcji uczniowie dowiedzą się jak wyglądały i czym charakteryzowały się samoloty na których latali polscy lotnicy na przestrzeni lat, którzy z lotników osiągali największe sukcesy i na czym one polegały. Poznamy również symbolikę lotniczą oraz barwy stosowane na samolotach w rożnych okresach historycznych. Dzięki lekcji uczniowie nabędą świadomość bogactwa historii oraz polskich tradycji lotniczych.
T: Asy polskiego lotnictwa
W trakcie 100 letniej historii polskiego lotnictwa wojskowego piękne karty zapisało wielu wybitnych pilotów myśliwskich. Uczniowie dowiedzą się kim był „As” myśliwski i jakie zadania wykonać by zasłużyć na to miano. Uczniowie poznają również sylwetki najwybitniejszych polskich asów myśliwskich oraz poznają tło historyczne ich największych sukcesów w walkach powietrznych.
T: 315 Dywizjon Myśliwski Dębliński i inne dywizjony
Podczas tej lekcji uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat wysiłku bojowego Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie podczas II wojny światowej. Dowiedzą się w jakich okolicznościach, kiedy i gdzie formowane były polskie dywizjony w Wielkiej Brytanii. Poznają symbolikę, charakterystyczne cechy, uzbrojenie oraz personel poszczególnych dywizjonów PSP. Punktem wyjścia do lekcji będzie 315 Dywizjon Myśliwski „Dębliński”.
T: Skrzydlaci Kosynierzy
Lekcja będzie poświęcona polsko-amerykańskim tradycjom wojskowym w dziedzinie lotnictwa. Uczestnicy zajęć otrzymają wiedzę jak tradycje te były przekazywane przez kolejne pokolenia i jak są kultywowane dzisiaj. Podczas lekcji prześledzą losy 7. Eskadry Myśliwskiej czy 303. Dywizjonu Myśliwskiego.
T: „Ludzie ludziom zgotowali ten los” – w matni totalitaryzmu
Lekcja przybliża losy dęblińskich kapelanów rzymskokatolickich i prawosławnych w okresie II wojny światowej. Omawia zbrodniczą eksterminację polskiej inteligencji w ramach akcji AB i zbrodni katyńskiej, wyjaśnia specyfikę losów kościoła garnizonowego i kaplicy prawosławnej w Twierdzy Dęblin w okresie międzywojennym i powojennym.
T: Dziennik jako źródło poznawania historii
Skąd czerpiemy wiedzę o historii ? W jaki sposób powstają podręczniki do przedmiotu? Nieocenioną rolę w odkrywaniu przeszłości odgrywają wspomnienia i zapiski świadków wydarzeń dla potomnych. Przykładem źródła, które dostarczy nam wiedzy o 22 Baterii Przeciwlotniczej i wojennej żołnierskiej rzeczywistości jest dziennik por. Janusza Makarczyka. Na jego przykładzie uczniowie dowiedzą się jak analizować źródła.
T: „A lato było piękne tego roku” – obrona Polski we wrześniu 1939 r.
Lekcja przybliża zmagania Polski we wrześniu 1939 r. w walce z agresorami Dzięki niej uczniowie poznają najważniejsze bitwy, dowódców i cele poszczególnych państw – uczestników zmagań.
T: O konduktorze, który biletów nie sprawdzał…
Historia piorunochronu oraz jego pojawienia się w Rzeczypospolitej nierozerwalnie związana jest ze Stężycą i Dęblinem. Uczniowie poznają historię piorunochronu, jego twórcę oraz pierwsze obiekty, na których został zainstalowany. Dowiedzą się również co wspólnego z piorunochronem miał konduktor, którego rolą niekoniecznie było sprawdzanie biletów.
Spacery miejskie
T: Ostatnia podróż Iwana Paskiewcza.
Zajęcia połączone z prezentacją multimedialną przybliżającą czasy carskiego Iwangorodu, w tym tytułową ostatnią podróż Iwana Paskiewicza – właściciela dóbr Iwangorod. Temat ten pozwoli przenieść się w czasy zaborów oraz poznać przeszłość miasta Dęblina.
T: Koszary na fryglu – tajemnice twierdzy Iwangorod/Dęblin.
Twierdza Dęblin to przykład wyjątkowej na naszym terenie architektury militarnej z bardzo interesującymi zabytkami. Obiekt ten choć unikalny, nie jest powszechnie znany i dostępny odwiedzającym. Ma to związek z faktem, że nieprzerwanie jest użytkowany przez wojsko. Nie mniej po przejściu formalności urzeka zwiedzających swoim pięknem i przypomina o ważnych wydarzeniach oraz postaciach z historii Polski i nie tylko. Zapraszamy do Twierdzy Dęblin.
Twierdza Dęblin (obiekty, które poznacie i zwiedzicie):
- Cerkiew p.w. Opieki Matki Bożej
- nieistniejąca Brama Warszawska.
- Furta egipska
- Pałac komendanta
- Cerkiew p.w. Narodzenia św. Jana Chrzciciela/Kościół garnizonowy p.w. św. Michała Archanioła
- Brama Lubelska
- Muzeum Twierdzy Dęblin
do pobrania: INFORMATOR EDUKACYJNY w wersji pdf