- Strona główna
- /
- Wydarzenia
- /
- Aktualności
- /
- W lotniczym kręgu
W lotniczym kręgu
Zapraszamy na prezentację pamiątek po mjr. pilocie Jacku Trzcińskim, przekazanych do zbiorów Muzeum Sił Powietrznych przez panią Edytę Trzcińską, w nawiązaniu do 20. rocznicy katastrofy lotniczej samolotu szkoleniowego TS-11 Iskra w Bydgoszczy.
Dzięki ofiarności Pani Edyty Trzcińskiej możemy zaprezentować wystawę unikalnego zbioru osobistego wyposażenia pilota oblatywacza końca XX wieku z 23 Lotniczej Eskadry Specjalnej w Dęblinie. Pośród pamiątek po tragicznie zmarłym mężu mjr. pil. inż. Jacku Trzcińskim znajduje się komplet sortów mundurowych oraz dokumenty i fotografie obrazujące rozwój jego kariery zawodowej i przygotowanie do poszczególnych misji. Główną misją 23 LES było zabezpieczenie zadań specjalnych i lotów próbnych. Na szczególną uwagę zasługuje zbiór schematów wykonania lotów i ćwiczeń, które pokazują zawiłości pilotażu i proces przygotowania się do lotu. Zobaczycie Państwo również zbiór odznaczeń z przebiegu służby, nagrody, naszywki, dziennik lotów, legitymacje wojskowe, notatniki akademickie i instrukcje lotnicze, oraz bardzo ciekawą wojskową walizkę z brezentowym pokrowcem, mapnik i notatnik oraz pamiątki rodzinne (m.in. kordzik po mjr. Janie Ulatowskim).
W lotniczym kręgu
2 marca 2021 roku, godzina 12.00, Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Ze względu na obostrzenia związane ze stanem pandemii, prezentacja będzie miała charakter kameralny.
Pamiątki zostaną włączone do ekspozycji stałej pt. „Historia polskiego lotnictwa wojskowego”, do zwiedzania której zapraszamy od wtorku do niedzieli w godzinach 9.00-16.00.
Naszym widzom polecamy również zwiedzenie Alei Gwiazd na placu przy Pomniku Bohaterom Dęblińskiej Szkoły Orląt Spotkanie, gdzie znajduje się tablica upamiętniająca płk pil. Romualda Czopka oraz innych zasłużonych dla rozwoju polskich skrzydeł lotników.
2 marca 2001 r. o godzinie 10:44 w Bydgoszczy, podczas wykonywania obowiązków służbowych w czasie oblotu samolotu TS-11 Iskra miała miejsce katastrofa lotnicza, w której zginęli: kpt.pil. Jacek Trzciński oraz dowódca Eskadry ppłk pil. Romuald Czopek.
kpt. pil. inż. Jacek Trzciński, ur. 26 maja 1967 r. absolwent WOSL z 1991 r.; pilot oblatywacz z 23. Lotniczej Eskadry Specjalnej; pilot klasy „M”, pośmiertnie awansowany do stopnia majora. 1080 godzin nalotu na samolotach TS-11 Iskra.
ppłk pil. mgr inż. Romuald Czopek, ur. 18.03.1956 roku, absolwent WOSL z 1981 r., dowódca 23. Lotniczej Eskadry Specjalnej, pilot klasy „M”, pośmiertnie awansowany do stopnia pułkownika. 2391 godzin nalotu na samo-lotach TS-11 Iskra i PZL-130 Orlik.
Katastrofa wydarzyła się na lotnisku w Bydgoszczy. Załoga samolotu TS-11 Iskra z 1. Ośrodka Szkolenia Lotniczego w De-blinie wykonywała oblot samolotu po remoncie głównym w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2, według programu „A”, w DZWA. Po wykonaniu prób silnikowych, z powodu niemożliwości kontynuowania oblotu (wykonania korkociągów i prób pilotażowych) dowódca załogi podjął decyzję o lądowaniu. Duże kąty natarcia samolotu i obroty silnika nie większe niż 9200 obr./min spowodowały gwałtowny spadek prędkości lotu. Energiczne wprowadzenie samolotu w zakręt z jednoczesnym wypuszczeniem podwozia oraz brak wystarczającego ciągu silnika spowodowały przejście samolotu na pozakrytyczne kąty na-tarcia i wpadniecie w prawy korkociąg na wysokości około 300 m., co, jak się później okazało, było bezpośrednią przyczyną katastrofy. Kiedy wysokość wynosiła 250m dowódca załogi podał komendę do katapultowania. Samolot zderzył się z ziemią w odległości 1546 m od progu pasa startowego lotniska w Bydgoszczy, 400 m od osi pasa z północnej strony. Obaj piloci zginęli. Samolot uległ zniszczeniu. Zbyt mała wysokości lotu uniemożliwiła wyprowadzenie samolotu z korkociągu i bezpieczne katapultowanie.
płk pil. Romuald Czopek został pochowany na cmentarzu parafialnym w miejscowości Karczmiska, mjr. pil. Jacek Trzciński – na cmentarzu w Dęblinie.