Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Su-7BKŁ, nr boczny 12, kod NATO „Fitter”

Informacje:

MSP/S/23

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych.

Producent: ZSRR

Rok produkcji: od 1966

Lata eksploatacji w Polsce: 1966-1990

Załoga:                       1

Dane techniczne:

Napęd:                        1xsilnik AŁ-7 F-1-250

Ciąg silnika:          9600 kG (z dopalaniem)

Wymiary:

Rozpiętość                        9,309 m

Długość                           18,055 m

Wysokość                          5,157 m

Powierzchnia nośna            34,0 m2

Masa:

Własna                               8937 kg

Startowa                           15210 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                      2070 km/h

Prędkość przelotowa                  950 km/h

Prędkość minimalna                   265 km/h

Prędkość wznoszenia                 230 m/s

Pułap                                    16700 m

Zasięg                                    1650 km

Opis:

Naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy Su-7BKŁ. przeznaczony do wykonywania ataków na cele naziemne w tym ataków jądrowych. Prace nad nowym samolotem dysponującym wysoką prędkością naddźwiękową rozpoczęły się w ZSRR w 1953 roku. Pierwszy prototyp samolotu Su-7 wzniósł się w powietrze 7 września 1955 roku. Badano. Podczas prób udało się osiągnąć prędkość 2,3 Ma. Był to pierwszy w ZSRS przypadek uzyskania podwójnej prędkości dźwięku. Produkcja seryjna ruszyła w 1958 roku. W samolocie występowały problemy z pompażem silnika, po wymianie go na nowy AL-7F1-50 problemy te w jakimś stopniu ustąpiły jednak wkrótce pojawił się konkurent w postaci myśliwca MiG-21. Dlatego też podjęto próbę opracowania myśliwsko-bombowej wersji samolotu Su-7 przeznaczonego do wykonywania ataków na cele naziemne w tym ataków jądrowych. Prototyp samolotu został oblatany 24 kwietnia 1959 roku, a latem roku 1960 maszyna pod oznaczeniem Su-7B została wprowadzona do produkcji seryjnej. W kolejnych latach podjęto modyfikację samolotu, tak też powstał wariant Su-7BKŁ. Posiadał powiększone kadłubowe zbiorniki paliwa, nowy układ spadochronów hamujących oraz kombinowane podwozie kołowo- płozowe, które umożliwiało maszynie operowanie z lotnisk betonowych, ale również z trawiastych pasów startowych, oraz opcję startu z przyspieszaczami startowymi SPRD-110. Zamontowane w podwoziu płozy zapobiegały grzęźnięciu samolotu w miękkim podłożu. Maszyna została także wyposażona w nowy silnik AL-7F1-250.  Pierwsze samoloty w wersji BKŁ, trafiły do Polski w 1966 roku. Znajdowały się na wyposażeniu 3. Pułku Lotnictwa Myśliwsko- Bombowego w Bydgoszczy. W Polsce eksploatowano łącznie 31 samolotów Su-7BKŁ.

Uzbrojenie:

2 działka NR-30 kal. 30 mm;

Do 3000kg na 6 węzłach podwieszeń dla bomb, niekierowanych pocisków rakietowych (wyrzutnie UB-16-57U lub UB-32-56U z pociskami S-5).