Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

SSD-2M „Krasula”

Informacje:

Sygn. MSP/T/33

Eksponat przekazany przez 25. Brygadę Kawalerii Powietrznej Leźnicy Wielkiej

Producent: Polska

Rok produkcji: 1992

Dane techniczne:

Star 266

Długość: 6,90 m

Szerokość: 2,50 m

Wysokość: 3,22 m

Rozstaw osi: 2,99 m + 1,25 m

Liczba miejsc w kabinie: 2

Masa:

Masa własna: 7350 kg
Ładowność (szosa/teren): 5 / 3,5 t

Napęd:

Silnik: wysokoprężny o zapłonie samoczynnym S359, rzędowy, 6-cylindrowy

Pojemność silnika: 6,84 l

Moc silnika: 149 KM

Układ napędowy: 6×6

Średnie zużycie paliwa: 27 l / 100 km
Prędkość maksymalna: 90 km/h

Opis:

Star 266 nr. rej. UHO 7968,  ze specjalną zabudową umożliwiającą kierowanie ruchem lotniczym. Wozy tego typu były użytkowane na lotniskach wojskowych stałych oraz polowych, a także podczas ćwiczeń na tzw. Drogowych Odcinkach Lotniskowych (DOL). Samochody zabudowane w taki sposób były ewenementem w państwach Układu Warszawskiego. Nigdzie oprócz Polski nie stosowano tego typu mobilnych stanowisk kierowania lotami. Pierwsze tego typu zabudowy pojawiły się pod koniec lat 40-stych. Na początku powstawały na podwoziach samochodów Lublin-51 (GAZ-51), następnie Star 25, i wreszcie Star 266. Startowe Stanowiska Dowodzenia (SSD) w zasadzie od początku otrzymywały specjalne malowanie w postaci biało- czarnej szachownicy, stąd przylgnęła do nich potoczna nazwa „Krasula”. W startowym stanowisku dowodzenia zazwyczaj pracowało czterech obsługujących. Kierownik lotów, meteorolog, planszecista oraz przedstawiciel batalionu ubezpieczenia lotów.

STAR 266 to podstawowy terenowy samochód ciężarowy średniej ładowności Wojska Polskiego od lat 70-tych. Produkcja seryjna w Fabryce Samochodów Ciężarowych „STAR” w Starachowicach trwała w latach 1973-2000. Zastąpił w produkcji samochody rodziny STAR 66 – 660.
W toku wieloletniej eksploatacji okazał się bardzo udanym pojazdem, używanym w bardzo licznych wersjach zabudowy: od typowej ciężarówki ze skrzynią, przez nadwozia zamknięte, specjalne (radiostacje, mobilne warsztaty, dowódczo-sztabowe, polowe stacje ładowania akumulatorów, aparatownie, stacje radiowo-nasłuchowe, pojazdy obsługi lotnisk), aż po cysterny, koparki, dźwigi. Star 266 zdobył także uznanie zagranicą. Wyeksportowano łącznie 4659 sztuk do ZSRR, Węgier, Angoli, Jemenu, Libii i Birmy.