Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Śmigłowiec wielozadaniowy Mi – 2T nr 4711

Informacje

  • Producent: ZSRR
  • Fabryka: Polska – PZL Świdnik
  • Lata produkcji: 1965 – 1985 – omawiany egzemplarz wyprodukowano w 1976 roku
  • Lata eksploatacji w Polsc: eod 1966 roku
  • Załoga: 2
  • Liczba miejsc: 6/8

Dane techniczne

  • Napęd: 2x silnik GTD – 350
  • Moc silnika: 2x 400 KM

Wymiary

  • Średnica wirnika: 14,50 m
  • Długość: 17,42 m
  • Długość kadłuba: 11,94 m
  • Wysokość: 3,75 m

Masa

  • Własna: 2400 kg
  • Startowa: 3700 kg

Osiągi

  • Prędkość maks.: 210 km/h
  • Prędkość przelotowa: 190 km/h
  • Pułap: 4000 m
  • Zasięg: 600 km

Opis

Śmigłowce Mi-2 produkowano w wersjach: pasażerskiej, rolniczej, transportowej, łącznikowo – transportowej, sanitarnej, ratownictwa morskiego i lądowego, wykrywania skażeń, fotogrametrycznej, telewizyjnej, uzbrojonej (karabiny maszynowe, zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych, przeciwpancerne kierowane pociski rakietowe). Ten egzemplarz w kolorach PZL Świdnik, można było oglądać, w jednej z przygód agenta 007 – „Tylko dla Twoich oczu”. Swoją służbę w lotnictwie wojskowym rozpoczął, w 3. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu – Krzesinach, gdzie otrzymał „zielony” kamuflaż użytkowany przez śmigłowce Sił Powietrznych i lotnictwo Wojsk Lądowych. Kolejnym etapem była służba jako śmigłowiec szkoleniowy w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, skąd w 2009 roku trafił do 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej. To tam, spośród dwóch projektów Wojciecha Sankowskiego i kpt. Mariusza Kalinowskiego, wyłoniono malowanie nawiązujące do barw użytkowanych obecnie przez Marynarkę Wojenną śmigłowców Mi-14PŁ. Po pięciu latach eksploatacji przez lotnictwo Marynarki Wojennej, z powodu wyczerpania resursu, maszyna została wycofana z eksploatacji i przekazana do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.