Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

SBLim-2M, nr boczny 905, kod NATO „Midget”

Informacje:

Sygn. MSP/IP/1589

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych

Producent: Polska (na licencji ZSRR)

Rok produkcji: od 1953

Lata eksploatacji w Polsce: 1953-1993

Załoga: 2

Dane techniczne:

Napęd: 1 x silnik Lis-2

Ciąg silnika: 2650 kG

Wymiary:

Rozpiętość: 10,08 m

Długość: 10,10 m

Wysokość: 3,70 m

Powierzchnia nośna: 20,6 m²

Masa:

Własna: 3680 kg

Startowa: 5044 kg

Osiągi:

Prędkość maks.: 1075 km/h

Prędkość wznoszenia: 46,0 m/s

Pułap: 15500 m

Zasięg: 2000 km (ze zbiornikami dodatkowymi)

Opis:

SBLim-1 przywrócona do zadań szkolno-bojowych wersja samolotu SBLim-1A, który był specjalnym wariantem przystosowanym do wykonywania zadań artyleryjsko-rozpoznawczych. Modernizacja polegała na ponownym zabudowaniu przyrządów sterowniczych w drugiej kabinie oraz demontażu wyposażenia fotograficznego. Widoczny samolot był w pierwotnej formie samolotem Lim-1, czyli licencyjną wersją samolotu MiG-15 produkowaną w Polsce – nr fabryczny 1A-09-005. W trakcie służby był wielokrotnie modernizowany w tym do standardu SBLim-1A w Lotniczych Zakładach Remontowych nr 2 (LZR nr 2) w Bydgoszczy.

 

W dniu 16.06.1964 roku przyjęty na stan 32. Pułku Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego w Sochaczewie. Samolot ten w dniu 3.03.1971 roku przekazano do 41. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (PLM) w Malborku.

 

Po kolejnym remoncie w LZR-2 przekazany w dniu 13.07.1973 roku do 1.PLM w Mińsku Mazowieckim gdzie eksploatowano go do 1977 roku.

Uzbrojenie:

1 x Działko NS-23 (szybkostrzelność 550 strz/min), fotokarabin S-13, celownik automatyczny ASP-3N lub ASP-3MN, dwie bomby 50 do 100 kg, podwieszane wyrzutnie rakietowe