Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

MiG-21U, nr boczny 2720, kod NATO „Fishbed”

Informacje:

Sygn. MSP/S/22

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych

Producent: ZSRR

Rok produkcji: 1966

Lata eksploatacji w Polsce: 1966-1989

Załoga:                       2

Dane techniczne:

Napęd:                        1x R-11F- 300

Ciąg silnika:

38,7 kN (bez dopalania)

60,6 kN (z dopalaniem)

Wymiary:

Rozpiętość                       7.15 m

Długość                          13,46 m

Wysokość                         4,10 m

Powierzchnia nośna         23,0 m2

Masa:

Własna                            5350 kg

Startowa                          8950 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                   2130 km/h (2,05 Ma)

Prędkość minimalna              270 km/h

Prędkość wznoszenia            120 m/s

Pułap                                  19000 m

Zasięg                                  1100 km

Opis:

Samolot MiG-21U (U- ros. Ucziebnoj – szkolny), szkolno-bojowa dwumiejscowa wersja samolotu MiG-21. Samoloty te w Polsce pojawiły się po raz pierwszy 29 września 1961 roku kiedy to zakupiono pierwsze egzemplarze w wersji F-13. Wersje szkolne zostały zakupione dopiero cztery lata później w 1965 roku. Prezentowany egzemplarz trafiły do Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie oraz do 1, 40 i 41 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Na tym konkretnym samolocie ppłk pil. Stanisław Mielczarek oraz ppłk dypl. pil. Franciszek Korewo wykonali udane awaryjne lądowanie w terenie przygodnym, co uważane było za niemożliwe w samolocie naddźwiękowym. Po naprawie samolot wrócił do służby. Ostatnie samoloty tego typu zostały wycofane  w 1990 roku.

Uzbrojenie:

uzbrojenie podwieszane na 2 węzłach o masie do 1000 kg (zasobniki z rakietami niekierowanymi S-5, kierowane pociski rakietowe R-3 i R-13, bomby lotnicze).