Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

MiG-21M, nr boczny 1808 (04), kod NATO „Fishbed”

Informacje:

Sygn. MSP/IP/1591

Eksponat przekazany przez 42. Bazę Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Producent: ZSRR

Lata produkcji: 1968-1971

Lata eksploatacji w Polsce: 1969 -2003

Załoga:                       1

Dane techniczne:

Napęd: 1x R-11F2SK- 300

Ciąg silnika:

4200 kG (bez dopalania)

6175 kG (z dopalaniem)

Wymiary:

Rozpiętość                       7.15 m

Długość                          13,46 m

Wysokość                         4,10 m

Powierzchnia nośna         23,0 m2

Masa:

Własna                            5350 kg

Startowa                          8950 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                   2130 km/h (2,05 Ma)

Prędkość minimalna              270 km/h

Prędkość wznoszenia            120 m/s

Pułap                                  19000 m

Zasięg                                  1100 km

Opis:

Myśliwiec przechwytujący MiG-21M – eksportowa wersją samolotu MiG-21SM napędzana silnikiem R-11 F2S-300, z celownikiem optycznym ASP-PF-21 oraz celownikiem radiolokacyjnym RP-21. Pierwsze egzemplarze tej wersji rozpoczęły swoją służbę w Polsce w grudniu 1969. W Polsce eksploatowano łącznie 36 samolotów MiG-21M.

Pod kadłubem prezentowanego egzemplarza widać przyspieszacze startowe SPRD-99U2, mające na celu skrócić drogę startu samolotu. Silniki rakietowe po starcie były odrzucane i wracały na ziemię. Prezentowany MiG-21M nb 1808, nr fabryczny 96A1808 został dostarczony w 1969 roku do Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie. Użytkowany w 41 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Malborku, następnie 9 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Debrznie (3 eskadra). Będąc samolotem z największym nalotem został przekazany do Centralnego Ośrodka Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych (Centrum Szkolenia Inżynieryjno Lotniczego) w Oleśnicy, jako pomoc dydaktyczna. Po zakończeniu służby prezentowany w Radomiu z numerem bocznym 04 i fikcyjnym malowaniem 3 eskadry tygrysiej z Krzesin.

Historia samolotu rozpoczęła się w 1954 roku kiedy to biuro Artioma Mikojana przedstawiło wstępny projekt lekkiego myśliwca. W trakcie prób, konstrukcja była rozwijana, a jej produkcję seryjną uruchomiono w 1959 roku. Samolot ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m. Samoloty MiG-21 w Polsce pojawiły się po raz pierwszy w 29 września 1961 roku kiedy to sprowadzono pierwszy egzemplarz w wersji F-13.

Uzbrojenie:

1 × działko GSz-23 kal. 23 mm,
uzbrojenie podwieszane na 4 węzłach o masie do 2000 kg (zasobniki UB-16 z rakietami niekierowanymi S-5, rakiety niekierowane S-24, kierowane pociski rakietowe RS-2US, R-3, bomby lotnicze)