Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

MiG-21F-13, nr boczny 2015 NATO „Fishbed C"

Informacje:

Sygn. MSP/S/13

Eksponat zakupiony z kolekcji Jerzego Lewandowskiego przez Urząd Miasta Dęblin.

numer seryjny 742015

Producent: ZSRR

Rok produkcji: 1962

Lata eksploatacji w Polsce: 1961-1973

Załoga:                       1

Dane Techniczne:

Napęd:                        1x R-11F-300

Ciąg silnika:

3800 kG (bez dopalania)

5740 kG (z dopalaniem)

Wymiary:

Rozpiętość                       7.15 m

Długość                          13,46 m

Wysokość                         4,10 m

Powierzchnia nośna         23,0 m2

Masa:

Własna                            5350 kg

Startowa                          8950 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                   2130 km/h (2,05 Ma)

Prędkość minimalna              270 km/h

Prędkość wznoszenia            120 m/s

Pułap                                  19000 m

Zasięg                                  1100 km

Opis:

Samolot MiG-21 F-13 – myśliwiec przechwytujący. Jest to druga w serii wersja samolotu MiG-21. W Polsce pojawiły się po raz pierwszy 29 września 1961 roku kiedy to pierwszy egzemplarz w wersji F-13 trafił do Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie. Kolejne egzemplarze trafiały do CSL oraz pułków bojowych na terenie kraju. Prezentowany samolot został sprowadzony do CSL 21.09.1962 r, służył w 2. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego do 1974 roku, kiedy został przekazany do Centralnego Ośrodka Szkolenia Specjalistów Technicznych w Oleśnicy. Posiada konkursowe, niekonwencjonalne malowanie przygotowane specjalnie z myślą o konkursie na nowy samolot szturmowy dla lotnictwa wojskowego. Ostatecznie maszyna ta nie została wybrana, podstawowym samolotem szturmowym tamtego okresu został Lim-6 bis. Ogółem w Polsce użytkowano 25 egzemplarzy samolotów MiG-21F-13.

Historia samolotu rozpoczęła się w 1954 roku kiedy to biuro Artioma Mikojana przedstawiło wstępny projekt lekkiego myśliwca. W trakcie prób, konstrukcja była rozwijana, a jej produkcję seryjną uruchomiono w 1959 roku. Samolot ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m.

Uzbrojenie:

1 × działko  kal. 30 mm,
uzbrojenie podwieszane na 2 węzłach o masie do 1000 kg (zasobniki z rakietami niekierowanymi S-5, kierowane pociski rakietowe R-3 i R-13, bomby lotnicze, bomby z napalmem).