Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

MiG-21 bis, nr boczny 8905, kod NATO „Fishbed”

Informacje:

Syg. KW 5052

Eksponat użyczony z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

Producent: ZSRR

Lata produkcji:1972-1982

Lata eksploatacji w Polsce: 1980-2003

Załoga: 1

Dane techniczne:

Napęd: 1 x R-25-300

Ciąg silnika:4 100kG (bez dopalania)

9900 kG (z dodatkowym dop.)

 Wymiary:

Rozpiętość:       7,15 m

Długość:            13,46 m

Wysokość:         4,10 m

Powierzchnia nośna: 23,0 m2

Masa:

Własna: 5 843 kg

Startowa: 10400 kg

Osiągi:

Prędkość maks.: 2175 km/h (2,1 Ma)

Prędkość wznoszenia: 225  m/s

Pułap: 17500 m

Zasięg: 1265 km

Opis:

Samolot MiG-21 to typowy myśliwiec przechwytujący. Historia samolotu rozpoczęła się w 1954 roku kiedy to biuro Artioma Mikojana przedstawiło wstępny projekt lekkiego myśliwca. W trakcie prób, konstrukcja była rozwijana, a jej produkcję seryjną uruchomiono w 1959 roku. Samolot ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m. Samoloty MiG-21 w Polsce pojawiły się po raz pierwszy w 29 września 1961 roku kiedy to sprowadzono pierwszy egzemplarz w wersji F-13.

MiG-21 bis był kolejną ulepszoną wersją samolotu MiG-21 z rozszerzonymi możliwościami w walce powietrznej na bliskich odległościach i małych wysokościach. Samolot otrzymał silnik R-25-300 z tzw. „drugim dopalaniem” umożliwiającym uzyskanie ciągu 9911 kg. Bis posiadał powiększone zbiorniki paliwa, nowego automatycznego pilota AP-155SN, możliwość przenoszenia rakiet klasy powietrze-powietrze, R-13M i R-55 oraz później R-60M, a także wyrzutni rakiet powietrze-ziemia UB-32A. Pierwsze samoloty tego typu trafiły do Polski 4 lutego 1980 roku. Ogółem zakupiono 72 egzemplarze tej wersji. Samoloty MiG-21 bis służyły w Polsce do 2003 roku.

Uzbrojenie:

1 × działko GSz-23 Ł kal. 23 mm,
uzbrojenie podwieszane na 4 węzłach o masie do 2000 kg (zasobniki UB-16 lub UB-32 z rakietami niekierowanymi S-5, rakiety niekierowane S-24, kierowane pociski rakietowe R-3 S, R-3 R, R-13 M, R-55, R-60 M, bomby lotnicze o masie 50, 100, 250 lub 500 kg).