Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Lim-6 bis, nr boczny 414, Kod NATO "Fresco E"

Informacje

Sygn. MSP/S/29

Eksponat przekazany przez 6. Batalion dowodzenia Sił Powietrznych w Śremie.

Producent: Polska

Lata produkcji: 1963 -lata 80. XX wieku

Lata eksploatacji w Polsce: 1963-1992

Załoga:                       1

Dane techniczne

Napęd:     1xsilnik turboodrzutowy WK – 1F

Ciąg silnika:

26,5 kN (bez dopalania

33,1 kN (z dopalaniem)

 

Wymiary:

Rozpiętość                            9,63 m

Długość                                11,36 m

Wysokość                             3,80 m

Powierzchnia nośna           22,60 m2

Masa

Własna                               4100 kg

Startowa                             6100 kg

Osiągi

Prędkość maks.                   1145 km/h

Prędkość przelotowa              690 km/h

Prędkość minimalna               180 km/h

Prędkość wznoszenia               65 m/s

Pułap                                   16600 m

Zasięg                                 1300 km (bez zbiorników podwieszanych)

1930 km (ze zbiornikami podwieszanymi)

Opis

Lim-6bis był szturmową, rozwojową wersją samolotu Lim-5. Pierwsze maszyny tego typu pierwotnie przebudowywane z samolotów Lim-6, opuściły linie montażowe Mieleckich zakładów na początku 1963 roku. Samoloty w tej wersji zaczęto wprowadzać do służby w 1964 roku. Lim-6 bis posiada pod skrzydłami dodatkowe pylony na szesnastolufowe wyrzutnie pocisków rakietowych S-5, „Mars 2”, a także spadochron hamujący zamontowany u nasady usterzenia. Samolot w tej wersji został wyprodukowany w liczbie 72 egzemplarzy. Część maszyn wykonano w wersji szturmowo-rozpoznawczej Lim-6bisR. Dzięki swojej konstrukcji samoloty te stały się na wiele lat podstawowym sprzętem jednostek lotnictwa myśliwsko – szturmowego w Polsce. Samolot był przystosowany do działań w nocy i trudnych warunkach atmosferycznych. Mógł operować z lotnisk stałych oraz polowych. W celu zabezpieczenia działania samolotu w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych wyposażono go w  urządzenie do lądowania bez widoczności ziemi składające się z: automatycznego radiokompasu ARK-5, sygnalizatora przelotu MRP-48P oraz radiowysokościomierza RW-2. Ponadto samolot był wyposażony w konwencjonalną radiostację R-800, urządzenie ostrzegawcze „SYRENA-2” i urządzenie rozpoznawcze
SRO-2. Prezentowany egzemplarz służył w 53 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego w Mirosławcu

Uzbrojenie

Dwa działka lotnicze NR-23 kalibru 23 mm (po 80 nabojów) i jedno N-37D kalibru 37 mm (40 nabojów), na wspólnej opuszczanej lawecie pod przednią częścią kadłuba.
Wyrzutnia rakiet Mars-2 (rakiety S-5, S-5M, S-5K) kal. 57 mm,
Do 780 kg bomb: OFAB-100, SAM-100MN, AO-50-100, ZAB-100-114, P-50, FOTAB-100-50, FAB-250S, RBK-250, ZAB-250-200, AGITAB-250-85, zbiorniki z mieszaniną zapalającą ZB-360 (lub 2 zbiorniki paliwa po 400 litrów)

Automatyczny optyczny celownik żyroskopowy ASP-4NM Krokus z radiodalmierzem SRD-1M Radal-M, fotokarabin S-13