Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Lim-5, nr boczny 408, kod NATO „Fresco”

Informacje:

Sygn. MSP/S/26

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych

Producent: Polska PZL Mielec

Lata produkcji: od 1956 – 1960

Lata eksploatacji w Polsce: 1959 do początku lat 90.

Załoga:                       1

Dane techniczne:

Napęd: 1 x silnik turboodrzutowy WK – 1F

Ciąg silnika:

33,1 kN (z dopalaniem)

26,5 kN (bez dopalania)

Wymiary:

Rozpiętość                            9,63 m

Długość                               11,26 m

Wysokość                             3,80 m

Powierzchnia nośna            22,60 m2

Masa:

Własna                               4100 kg

Startowa                             6100 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                   1145 km/h

Prędkość minimalna               180 km/h

Prędkość wznoszenia               65 m/s

Pułap                                   16600 m

Zasięg                    2020 km (z dodatkowymi, podwieszanymi zbiornikami paliwa. Na pułapie 12 000 m.)

Opis:

Odrzutowy samolot myśliwski Lim-5 był licencyjną wersją samolotu myśliwskiego MiG-17, który powstał jako udoskonalone rozwinięcie myśliwca MiG-15. Pierwszy seryjny egzemplarz samolotu został wyprodukowany 28 listopada 1956 roku w zakładach WSK-1 Mielec. Ogółem w Polsce wyprodukowano 477 egzemplarzy samolotu Lim-5 w rozmaitych wersjach. Powstawały takie warianty jak Lim-5R (rozpoznawczy), Lim-5P (myśliwiec-przechwytujący) czy Lim-5M wyprodukowany w liczbie jedynie 60 egzemplarzy.

Prezentowany egzemplarz służył od maja 1957 roku w 39 plm Mierzęcice, następnie od 22 marca 1963 r., w 53  Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego w Mirosławcu, następnie 2 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W latach 1965 -1968 w 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, skąd w 1968 trafił do Wojskowej Akademii Technicznej.

Uzbrojenie:

Dwa działka lotnicze NR-23 kalibru 23 mm (po 80 nabojów) i jedno N-37D kalibru 37 mm (40 nabojów), na wspólnej opuszczanej lawecie pod przednią częścią kadłuba.

Automatyczny optyczny celownik żyroskopowy ASP-4NM Krokus z radiodalmierzem SRD-1M Radal-M. Dwa pylony o udźwigu 500 kg uzbrojenia pod skrzydłami (lub 2 zbiorniki paliwa po 400 litrów). Niektóre wersje uzbrojone były w trzy działa NR-23 i dwa pociski rakietowe powietrze-powietrze K-5.