Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Lim-2, nr boczny 307, kod NATO „Fagot”

Informacje:

Syg. MSP/S/18

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych

Producent: Polska (na licencji ZSRS)

Lata produkcji: 1954-1956

Lata eksploatacji w Polsce: od 1954-do końca lat 80.

Załoga: 1

Dane techniczne:

Napęd: 1 x silnik Lis – 2

Ciąg silnika: 2650 daN

Wymiary:

Rozpiętość: 10,08 m

Długość: 10,10 m

Wysokość: 3,70 m

Powierzchnia nośna         20,6 m2

Masa:

Własna: 3680 kg

Startowa: 5044 kg

Osiągi:

Prędkość maks.: 1075 km/h

Prędkość wznoszenia: 46,0 m/s

Pułap: 15500 m

Zasięg (ze zbiornikami dodatkowymi): 2000 km

Opis:

Odrzutowy samolot myśliwski Lim-2 budowany na licencji w Polsce na bazie MiG-15bis, stąd nazwa Lim – Licencyjny Myśliwiec. Pierwszy samolot Lim-2 został wyprodukowany w Mieleckich zakładach 17 września 1954 r. Oprócz wersji myśliwskiej powstawała wersja szkolno-bojowa SBLim-2 oraz rozpoznawcza Lim-2R. Do 23 listopada 1956 roku powstało 500 egzemplarzy samolotu w 19 seriach. Maszyny tego typu służyły w pułkach szkolnych oraz bojowych w całym kraju. Po 1954 roku rozpoczęto ich wymianę na samoloty Lim-5, czyli licencyjne wersje myśliwca MiG-17.
Prezentowany egzemplarz został oddany do dyspozycji Dowództwu Wojsk Lotniczych i Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju a następnie Głównemu Inspektoratowi Lotniczemu i Dowództwu Wojsk Lotniczych. Wykorzystywany przez gen. dyw. pil. Jan Freya-Bieleckiego, a następnie gen. dyw. pil. Jana Raczkowskiego

Uzbrojenie:

Dwa działka NR-23 (szybkostrzelność 950 strz/min),
jedno działko NS-37 (szybkostrzelność 250 strz/min),
fotokarabin S-13, celownik automatyczny ASP-3N
lub ASP-3MN, dwie bomby 50 do 100 kg, podwieszane wyrzutnie rakietowe