Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Lim-2, nr boczny 109, kod NATO „Fagot”

Informacje:

Sygn.MSP/IP/66

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych

Producent: Polska PZL Mielec

Lata produkcji: 1954-1956

Lata eksploatacji w Polsce: od 1954-do końca lat 80

Załoga: 1

Dane techniczne:

Napęd:                        1 x silnik Lis-2

Ciąg silnika:                2650 kG

Wymiary:

Rozpiętość                     10,08 m

Długość                          10,10 m

Wysokość                       3,70 m

 

Powierzchnia nośna:         20,6 m2

Masa:

Własna                             3680 kg

Startowa                           5044 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                      1075 km/h

Prędkość wznoszenia             46,0 m/s

Pułap                                         15500 m

Zasięg (ze zbiornikami dodatkowymi)  2000 km

Opis:

Odrzutowy samolot myśliwski Lim-1 budowany na licencji w Polsce MiG-15,jako Licencyjny Myśliwiec (Lim). Pierwszy samolot Lim-2 został wyprodukowany w Mieleckich zakładach 17 września 1954 r. Oprócz wersji myśliwskiej powstawała wersja szkolno-bojowa SBLim-2 oraz rozpoznawcza Lim-2R. Do 23 listopada 1956 roku powstało 500 egzemplarzy samolotu w 19 seriach. Maszyny tego typu służyły w pułkach szkolnych oraz bojowych w całym kraju. Po 1954 roku rozpoczęto ich wymianę na samoloty Lim-5, czyli licencyjne wersje myśliwca MiG-17. Ostatnim miejscem bazowania prezentowanego eksponatu było dawne lotnisko 39 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Mierzęcicach.

Uzbrojenie:

Dwa działka NR-23 (szybkostrzelność 950 strz./min), jedno działko NS-37 (szybkostrzelność 250 strz./min), fotokarabin S-13, celownik automatyczny ASP-3N lub ASP-3MN, dwie bomby 50 do 100 kg, podwieszane wyrzutnie rakietowe.