Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Iliuszyn Ił-28E, nr boczny 65, kod NATO "Beagle"

Informacje:

Sygn. MSP/S/1

Eksponat przekazany przez 41. Bazę Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Producent: ZSRR

Rok produkcji: od 1955

Lata eksploatacji w Polsce: 1955-1979

Załoga:                       3

Dane techniczne:

Napęd:       2 x silnik turboodrzutowy WK-1A

Ciąg silnika:               2x2700kG

 

Wymiary:

Rozpiętość                    21,45 m

Długość                         17,60 m

Wysokość                        6,70 m

Powierzchnia nośna      60,80 m2

Masa

Własna                        12890 kg

Startowa                      21200 kg

 

Osiągi:

Prędkość maks.                   902 km/h

Prędkość przelotowa            770 km/h

Prędkość minimalna             185 km/h

Prędkość wznoszenia             15 m/s

Pułap                                 12300 m

Zasięg                                  2400 km

Opis:

Bombowiec frontowy Ił-28. Po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w 1948 roku. Wyprodukowano 6316 egzemplarzy tego samolotu. Prezentacja samolotu w Polsce odbyła się w lipcu 1952 roku. Pierwsze egzemplarze zaś trafiły do służby w październiku tegoż roku.  Samolot był sprowadzany w trzech wersjach: bombowej (Ił-28), rozpoznawczej (Ił-28R) oraz szkolno-bojowej (UIł-28). Ze względu na brak możliwości zakupu wersji walki radio-elektronicznej (WRE) modyfikacji uległo 10 maszyn bombowych – powstała wersja Ił-28 E, która na pokładzie przenosiła specjalne wyposażenie rozpoznawcze i do przeciwdziałania radioelektronicznego. Samoloty te wykorzystywano do zadań wywiadowczych, m.in zakłócania systemów łączności, ustalania parametrów stacji radiolokacyjnych przeciwnika. Eksploatacja samolotów Ił-28 zakończyła się w Polsce w roku 1979. Maszyny sukcesywnie wymieniano na samoloty rodziny Suchoja nowszej generacji. Prezentowany egzemplarz to wersja rozpoznawcza Ił-28E, jeden z poddanych modyfikacji samolotów z powiększonym zbiornikiem paliwa w komorze bombowej oraz aparaturą rozpoznawczą SRS-2 i SRS-3, a także zestawem zakłóceń aktywnych SPS-2 i pasywnych ASO-28.

Samolot służył w 33 Pułku Lotnictwa Rozpoznania Operacyjnego, w Modlinie, następnie w 7 Brygadzie Lotnictwa Rozpoznawczo-Bombowego.

Uzbrojenie:

4 działka lotnicze NR-23 lub NS-23 kal. 23 mm