Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

APM-90M

Informacje:

Sygn. MSP/D/34

Użyczony z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie

Dane techniczne:

Ził 130 nr. rej. UFE 8526

Liczba miejsc w kabinie: 3

Długość: 6,68 m

Szerokość: 2,5 m

Wysokość: 2,35 m

Masa:

Własna: 4,3 t
Ładowność: 6 t

Napęd:

Silnik benzynowy, czterosuwowy, górnozaworowy ZiŁ, w układzie V8, chłodzony cieczą o pojemności 5,96 l

Moc silnika: 170 KM

Średnie zużycie paliwa: droga – 28-30 l / 100 km, w terenie – 40-50 l / 100 km

Prędkość maksymalna: 95-100 km/h

Opis:

APM-90M – nawigacyjny reflektor lotniskowy, skonstruowany w latach 50-tych. Używany był jako element systemu oświetlania pola wzlotów na lotniskach stałych, zapasowych i „DOL-ach” (drogowych odcinkach lotniskowych). Występował w dwóch wersjach, jako reflektor stały lub mobilny, montowany na różnych samochodach ciężarowych. Prezentowany model jest zabudowany na samochodzie ciężarowym Ził 130 – pojazd ten jest jednym z najpopularniejszych samochodów ciężarowych na terenie byłego ZSRR z Reflektor używany był w 58 Pułku Szkolno-Bojowym, 1 Bazie Lotnictwa Szkolnego i 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Przeznaczony był do oświetlania pasa startowego, optycznego prowadzenia samolotów do rejonu lotniska oraz oznaczania punktu w terenie, w nocy lub w złych warunkach pogodowych.

ZIŁ 130 – Model został wprowadzony w zastępstwie dla produkowanego ZiŁa – 164. Pierwsze prototypy wykonano w roku 1958. Od 1962 r. produkowany seryjnie, od 1964 r. ruszyła produkcja masowa. Jest to jeden z najpopularniejszych samochodów ciężarowych na terenie byłego ZSRR, do roku 1994 powstało około 3 380 000 sztuk modelu 130 w różnych odmianach. W roku 1992 produkcję tego modelu rozpoczęto także w zakładzie Uralskij Awtamotornyj Zawod (UAMZ) (samochód otrzymał nazwę UAMZ-43140).