Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

APA-4G UHO 4328

Informacje:

Sygn. MSP/T/79

Eksponat przekazany przez 43. Bazę Lotnictwa Morskiego.

Dane techniczne:

Liczba miejsc w kabinie: 3

Szerokość: 2,69 m

Długość: 7,35 m

Wysokość: 2,98 m

Prześwit: 0,41 m

Masa:

Własna: 8 000 kg

Ładowność: 4 500 kg

Napęd:

6×6

Skrzynia biegów: manualna 5 biegowa

Moc silnika: 132 kW (180 KM)

Pojemność silnika: 5,96 l

Prędkość maks.: 75 km/h

Średnie zużycie paliwa: droga 28-30 l/100 km,
w terenie 40-50 l / 100 km

Zapas paliwa: 390 l

Zasięg: 720 km

Opis:

Urządzenie APA-4G do elektroenergetycznego zasilania statków powietrznych zamontowane na podwoziu samochodu ciężarowego Ural 375. Urządzenia tego typu służyły do rozruchu silników samolotów odrzutowych. APA-4G mogła podawać prąd o napięciu 28,5 V i natężeniu 145 Ah (150 Ah). Przy pomocy tego urządzenia uruchamiano niemal wszystkie użytkowane w Polsce typy samolotów odrzutowych i śmigłowców.

Samochód ciężarowy Ural – 375 został zaprojektowany i zbudowany na początku lat 60-tych XX wieku w fabryce UralAZ. Przewidziany do transportu żołnierzy i uzbrojenia w każdym terenie. Zbudowany w układzie jezdnym sześciokołowym z napędem na wszystkie koła (6X6) i systemem centralnego pompowania kół oraz 5-biegową manualną skrzynią biegów. Prezentowany eksponat służył w Centrum Wsparcia Teleinformatycznego i Dowodzenia Marynarki Wojennej w Wejherowie oraz w  43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Babich Dołach.

Pojazd zbudowany w układzie jezdnym sześciokołowym z napędem na wszystkie koła (6X6) i systemem centralnego pompowania kół oraz 5-biegową manualną skrzynią biegów. Pozwala to dotrzeć urządzeniem rozruchowym w najbardziej wymagające miejsca i operować z lotnisk polowych, zabezpieczając wysoką mobilność rzutu kołowego.