Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

AN-26, nr boczny 1603, Kod NATO „Curl”

Informacje

Sygn. MSP/S/48
Eksponat przekazany przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie.

Producent: ZSRR, Zakład Lotniczy Aviant

Rok produkcji: 1973

Lata eksploatacji w Polsce 1973-2009

Ostatni lot w służbie Sił Powietrznych16.01.2009

Załoga: 5

Dane techniczne:

Napęd: 2 x  AI-24T + 1 x RU-19A

Moc silnika: 2074,1 kW (2,820 KM) + 7.85 kN

Wymiary:

Rozpiętość 29.3 m

Długość 23.8 m

Wysokość 8.58

Powierzchnia nośna 75,00 m²

Masa:

Własna 15,020 kg

Startowa 24,000 kg

Osiągi:

Prędkość przelotowa   440 km/h

Prędkość wznoszenia  8 m/s

Pułap 7 500 m

Zasięg z pełnym obciążeniem 1 100 km

Zasięg maksymalny 2 500 km

Pojemność/udźwig 40 pasażerów/5 500 kg

Opis:

Samolot transportowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa, o napędzie turbośmigłowym. Ciekawostką jest dodatkowy odrzutowy silnik pomocniczy RU-19A, zabudowany w prawej gondoli silnika. Samolot mógł zabrać 40 skoczków spadochronowych lub 24 nosze z rannymi lub 5500 kg ładunku. Zrzut skoczków, bądź desantowanego ładunku odbywał się poprzez opuszczaną w locie rampę załadowczą. Samolot o nb. 1603 został zakupiony wraz z jedenastoma innymi maszynami tego typu w 1972 roku i trafił do 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach, następnie po rozformowaniu Pułku do utworzonej na tym samym lotnisku 13 Eskadry Lotnictwa Transportowego. Samolot ten w latach 1986-1999 wyczarterowany był przez Polskie Linie Lotnicze LOT. W 2009 roku, po wyczerpaniu resursu, jako eksponat przekazany został do  Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Od tamtej pory An-26, nr boczny 1603 był wykorzystywany podczas szkolenia z taktyki działań ratowniczych.

Użycie bojowe:

samolot mógł być użytkowany do desantowania żołnierzy i sprzętu wojskowego, istnieje możliwość wykorzystania go jako samolotu bombowego