- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- TS-11 Iskra MR, nr boczny 10
TS-11 Iskra MR, nr boczny 10
Informacje:
Sygn. MSP/IP/1597
Eksponat przekazany przez 42. Bazę Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.
Producent: Polska (WSK Mielec)
Rok produkcji:1974
Lata eksploatacji w Polsce: 1974-2001
Załoga: 2 (instruktor + uczeń)
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik odrzutowy SO-3 (SO-3W)
Ciąg silnika: 9,8 kN (10,8 kN)
Wymiary:
Rozpiętość 10,06 m
Długość 11,15 m
Wysokość 3,50 m
Powierzchnia nośna 17,5 m2
Masa:
Własna 2560 kg
Startowa 3840 kg
Osiągi:
Prędkość maks.
na wysokości 5000 m 720 km/h
Prędkość przelotowa 600 km/h
Prędkość minimalna 140 km/h
Prędkość wznoszenia 14,8 m/s
Pułap 11000 m
Zasięg 1250 km
Opis:
TS-11 – Iskra MR, odrzutowy samolot pokazowy, efekt modernizacji przeprowadzonej w 1991 roku na samolotach przeznaczonych dla zespołu akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry”. Samoloty posiadają mocniejszy silnik SO-3W, mają zdemontowane uzbrojenie i celownik. Zostały wyposażone w urządzenia radionawigacyjne: transponder, odbiorniki ILS i VOR. Samolot jest pomalowany w barwy narodowe, a nowe malowanie zmniejsza opory tarcia. Autorem tego oryginalnego malowania był ppłk. pil. Ireneusz Fibinger. W miejscu zdemontowanego działka zabudowano zbiornik mieszczący 70 litrów cieczy dymotwórczej. W związku z modernizacją uzyskano też dodatkowe zmniejszenie masy samolotu, co wpływa na zwiększoną manewrowość. Zanim samolot trafił do zespołu służył między innymi w 38 Lotniczym Pułku Szkolno-Bojowym w Modlinie, 60. Pułk u Szkolno-Bojowym w Radomiu, 58 Pułku Szkolno-Bojowym Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie TS-11 Iskra to pierwszy polskiej konstrukcji samolot odrzutowy. od 1964 r. na wyposażeniu w dęblińskiej Szkole Orląt jako dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy do szkolenia zaawansowanego pilotów samolotów odrzutowych, oraz do podtrzymywania nawyków pilotażowych.
Uzbrojenie:
Brak. W miejscu zdemontowanego działka zabudowano zbiornik mieszczący 70 litrów cieczy dymotwórczej