- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- TS-11 Iskra B, nr boczny 721
TS-11 Iskra B, nr boczny 721
Informacje:
Sygn. MSP/IP/1598
Eksponat przekazany przez 42. Bazę Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.
Producent: Polska (WSK Mielec)
Lata produkcji: 1970 -1971
Lata eksploatacji w Polsce: 1962 (1969) – do chwili obecnej
Załoga: 2 (instruktor + uczeń)
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik odrzutowy SO-3 (SO-3W)
Ciąg silnika: 9,8 kN (10,8 kN)
Wymiary:
Rozpiętość 10,06 m
Długość 11,15 m
Wysokość 3,50 m
Powierzchnia nośna 17,5 m2
Masa:
Własna 2560 kg
Startowa 3840 kg
Osiągi:
Prędkość maks.
na wysokości 5000 m 720 km/h
Prędkość przelotowa 600 km/h
Prędkość minimalna 140 km/h
Prędkość wznoszenia 14,8 m/s
Pułap 11000 m
Zasięg 1250 km
Opis:
TS-11 – Iskra (1960r.), pierwszy polskiej konstrukcji samolot odrzutowy. od 1964r. na wyposażeniu w dęblińskiej Szkole Orląt jako dwumiejscowy samolot szkolno – treningowy do szkolenia zaawansowanego pilotów samolotów odrzutowych (obecnie Su – 22, MiG – 29). W tej klasie samolotów ustanowiono na Iskrze w 1964r. rekordy świata; prędkość lotu w obwodzie zamkniętym 100km – 715 km/h, w obwodzie zamkniętym 500 km – 731 km/h, na odcinkach rzędu 15 – 25 km 839 km/h. Opracowano szereg wersji rozwojowych samolotu. W 1968 r. powstała wersja ”Iskra bis B” z silnikiem SO-3 i możliwością uzbrojenia w bomby i pociski rakietowe. Prototypem jej była ”Iskra 100” z silnikiem SO-1. Pierwszy samolot seryjny został oblatany 27.08.1969 r. Zbudowano 132 samoloty seryjne ”Iskra bis B”
Prezentowany samolot służył między innymi w 61 Lotniczym Pułku Szkolno-Bojowym w Białej Podlaskiej, skąd 7 marca 1996 r. trafił do Centrum Szkolenia Inżynieryjno – Lotniczego w Oleśnicy
Uzbrojenie:
1 × 23 mm działko lotnicze NS-23 lub NR-23, 4 węzły na podwieszane uzbrojenie – max. 4 × 100 kg bomb lub uniwersalne wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych klasy „powietrze-ziemia” Mars-4, lub zasobniki ZR-8 ze 120 bombami odłamkowymi.