- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- TS-11 Iskra, nr boczny 1224
TS-11 Iskra, nr boczny 1224
Informacje:
Syg. MSP/S/49
Eksponat przekazany przez Centralna Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie.
Producent: Polska (WSK Mielec)
Lata produkcji: 1960 -1987
Lata eksploatacji w Polsce: 1962 – do 2022
Załoga: 2 (instruktor + uczeń)
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik odrzutowy SO-3 (SO-3W)
Ciąg silnika: 9,8 kN (10,8 kN)
Wymiary:
Rozpiętość: 10,06 m
Długość: 11,15 m
Wysokość: 3,50 m
Powierzchnia nośna: 17,5 m2
Masa:
Własna: 2560 kg
Startowa: 3840 kg
Osiągi:
Prędkość maks. na wysokości 5000 m: 720 km/h
Prędkość przelotowa: 600 km/h
Prędkość minimalna: 140 km/h
Prędkość wznoszenia: 14,8 m/s
Pułap: 11000 m
Opis:
TS-11 – Iskra (1960 r.), pierwszy polskiej konstrukcji samolot odrzutowy. Od 1964r. na wyposażeniu w dęblińskiej Szkole Orląt jako dwumiejscowy samolot szkolno – treningowy do szkolenia zaawansowanego pilotów samolotów odrzutowych (obecnie Su – 22, MiG – 29). W tej klasie samolotów ustanowiono na Iskrze w 1964r. rekordy świata: prędkość lotu w obwodzie zamkniętym 100km – 715 km/h, w obwodzie zamkniętym 500 km – 731 km/h, na odcinkach rzędu 15 – 25 km 839 km/h. Opracowano szereg wersji rozwojowych samolotu.
Samolot o nb. 1224 to pochodząca z 1974 roku wersja szkolno-rozpoznawcza Iskra BisDF. Służył między innymi w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie, a swe ostatnie lata służby spędził w 58 Lotniczym Pułku Szkolnym w Dęblinie, skąd trafił do CSPSP.
Uzbrojenie:
1 × 23 mm działko lotnicze NS-23 lub NR-23
4 węzły na podwieszane uzbrojenie – max. 4 × 100 kg bomb lub uniwersalne wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych klasy „powietrze-ziemia” Mars-4, lub zasobniki ZR-8 z bombami odłamkowymi.