- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Su-7U, nr boczny 702, kod NATO „Fitter”
Su-7U, nr boczny 702, kod NATO „Fitter”
Informacje:
Sygn. MSP/S/24
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych.
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1971
Lata eksploatacji w Polsce: 1976-1990
Załoga: 2
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik AŁ-7 F-1-250
Ciąg silnika: 9600 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość 9,309 m
Długość 18,055 m
Wysokość 5,157 m
Powierzchnia nośna 34,0 m2
Masa:
Własna 8937 kg
Startowa 15210 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2070 km/h
Prędkość przelotowa 950 km/h
Prędkość minimalna 265 km/h
Prędkość wznoszenia 230 m/s
Pułap 16700 m
Zasięg 1650 km
Opis:
Naddźwiękowy samolot myśliwski, myśliwsko-bombowy w wersji szkolno bojowej Su-7U (U – ros. Ucziebnoj – szkolny). Prace nad nowym samolotem dysponującym wysoką prędkością naddźwiękową rozpoczęły się w ZSRR w 1953 roku. Podczas prób udało się osiągnąć prędkość 2,3 Ma. Był to pierwszy w ZSRR przypadek uzyskania podwójnej prędkości dźwięku. Produkcja seryjna ruszyła w 1958 roku. W samolocie występowały problemy z pompażem silnika, po wymianie go na nowy AL-7F1-50 problemy te w jakimś stopniu ustąpiły jednak wkrótce pojawił się konkurent w postaci myśliwca MiG-21. Dlatego też podjęto próbę opracowania myśliwsko-bombowej wersji samolotu Su-7 przeznaczonego do wykonywania ataków na cele naziemne w tym ataków jądrowych. Prototyp samolotu został oblatany 24 kwietnia 1959 roku, a latem roku 1960 maszyna pod oznaczeniem Su-7B została wprowadzona do produkcji seryjnej. Na jej bazie w 1963 roku rozpoczęto prace nad szkolno- bojową wersją samolotu. Pierwszy prototyp został oblatany 25 października 1965 roku, a samolot w dwumiejscowej wersji wszedł do produkcji pod koniec roku 1966. Pierwsze szkolno- bojowe Su-7U trafiły do Polski w 1969 roku. Eksponowany samolot był eksploatowany w 3. Pułku Lotnictwa Myśliwsko Bombowego i 7. Pułk Lotnictwa Bombowo Rozpoznawczego w latach 1976-1990.
Uzbrojenie:
2 działka NR-30 kal. 30 mm;
2500 kg uzbrojenia podwieszanego pod skrzydłami.