Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Su-7BM, nr boczny 03, kod NATO „Fitter”

Informacje:

Syg. T/608

Eksponat użyczony z Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy

Producent: ZSRS

Lata produkcji:1962-1965

Lata eksploatacji w Polsce: 1964-1990

Załoga:                       1

Dane techniczne:

Napęd:                        1xsilnik AŁ-7 F-1

Ciąg silnika:          9600 kG (z dopalaniem)

Wymiary:

Rozpiętość:                        9,309 m

Długość:                             18,055 m

Wysokość:                          5,157 m

Powierzchnia nośna:        34,0 m2

Masa:

Własna:                               8937 kg

Startowa:                           15210 kg

Osiągi:

Prędkość maks.:                       2070 km/h

Prędkość przelotowa:              950 km/h

Prędkość minimalna:              265 km/h

Prędkość wznoszenia:             230 m/s

Pułap:                                        16700 m

Zasięg:                                       1650 km

Opis:

Samolot myśliwsko-bombowy. Prace nad nowym samolotem dysponującym wysoką prędkością naddźwiękową rozpoczęły się w ZSRS w 1953 roku. Pierwszy prototyp samolotu Su-7 wzniósł się w powietrze 7 września 1955 roku. Podczas prób udało się osiągnąć prędkość 2,3 Ma. Był to pierwszy w ZSRS przypadek uzyskania podwójnej prędkości dźwięku. Produkcja seryjna ruszyła w 1958 roku. W samolocie występowały problemy z pompażem silnika, po wymianie go na nowy AL-7F1-50 problemy te w jakimś stopniu ustąpiły jednak wkrótce pojawił się konkurent w postaci myśliwca MiG-21. Dlatego też podjęto próbę opracowania myśliwsko-bombowej wersji samolotu Su-7 przeznaczonego do wykonywania ataków na cele naziemne w tym ataków jądrowych. Prototyp samolotu został oblatany 24 kwietnia 1959 roku, a latem roku 1960 maszyna pod oznaczeniem Su-7B została wprowadzona do produkcji seryjnej. Samolot Su-7BM był pierwszą wersją eksportowaną za granicę. Wariant ten posiadał powiększone wewnątrz skrzydłowe zbiorniki paliwa, zastosowano silnik AL-7F1-150 z wydłużonym resursem (później AL-7F1-200). Maszyna miała możliwość zrzutu lekkiej taktycznej bomby jądrowej w związku z czym w kabinie został zamontowany celownik bombardierski PBK-1. Zrzut bomby miał się odbywać w trakcie wykonywania manewru nazywanego Immelmanem. Samoloty Su-7BM trafiły do Polski w czerwcu 1964 roku w liczbie 6 egzemplarzy i weszły w skład 3. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Bydgoszczy. Większej ilości maszyn tej wersji do Polski nie zakupiono.

Uzbrojenie:

2 działka NR-30 kal. 30 mm;

Do 3000kg na 6 węzłach podwieszeń dla bomb, niekierowanych pocisków rakietowych(wyrzutnie UB-16-57U lub UB-32-56U z pociskami S-5