- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Su-7BKŁ, nr boczny 12, kod NATO „Fitter”
Su-7BKŁ, nr boczny 12, kod NATO „Fitter”
Informacje:
MSP/S/23
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych.
Producent: ZSRR
Data produkcji: 31.03.1966
Czas eksploatacji w Polsce: 31.03.1966-18.07.1990
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1xsilnik AŁ-7 F-1-250
Ciąg silnika: 9600 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość 9,309 m
Długość 18,055 m
Wysokość 5,157 m
Powierzchnia nośna 34,0 m2
Masa:
Własna 8937 kg
Startowa 15210 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2070 km/h
Prędkość przelotowa 950 km/h
Prędkość minimalna 265 km/h
Prędkość wznoszenia 230 m/s
Pułap 16700 m
Zasięg 1650 km
Opis:
Naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy Su-7BKŁ. przeznaczony do wykonywania ataków na cele naziemne w tym ataków jądrowych. Prace nad nowym samolotem dysponującym wysoką prędkością naddźwiękową rozpoczęły się w ZSRR w 1953 roku. Pierwszy prototyp samolotu Su-7 wzniósł się w powietrze 7 września 1955 roku. Badano. Podczas prób udało się osiągnąć prędkość 2,3 Ma. Był to pierwszy w ZSRS przypadek uzyskania podwójnej prędkości dźwięku. Produkcja seryjna ruszyła w 1958 roku. W samolocie występowały problemy z pompażem silnika, po wymianie go na nowy AL-7F1-50 problemy te w jakimś stopniu ustąpiły jednak wkrótce pojawił się konkurent w postaci myśliwca MiG-21. Dlatego też podjęto próbę opracowania myśliwsko-bombowej wersji samolotu Su-7 przeznaczonego do wykonywania ataków na cele naziemne w tym ataków jądrowych. Prototyp samolotu został oblatany 24 kwietnia 1959 roku, a latem roku 1960 maszyna pod oznaczeniem Su-7B została wprowadzona do produkcji seryjnej. W kolejnych latach przeprowadzono modyfikację samolotu, tak też powstał wariant Su-7BKŁ. Posiadał powiększone kadłubowe zbiorniki paliwa, nowy układ spadochronów hamujących oraz kombinowane podwozie kołowo – płozowe, które umożliwiało maszynie operowanie z lotnisk betonowych, ale również z trawiastych pasów startowych, oraz opcję startu z przyspieszaczami startowymi SPRD-110. Zamontowane w podwoziu płozy zapobiegały grzęźnięciu samolotu w miękkim podłożu. Maszyna została także wyposażona w nowy silnik AL-7F1-250. Pierwsze samoloty w wersji BKŁ, pośród nich prezentowany egzemplarz, trafiły do Polski 7 lipca 1966 roku. Znajdowały się na wyposażeniu 3. Pułku Lotnictwa Myśliwsko – Bombowego w Bydgoszczy (Numer pułku nadany rozkazem Nr 07/MON z dnia 4.05.1967 r., wcześniej był to 5 „Pomorski” Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego, którego tradycje sięgają II wojny światowej i 611, a następnie 3 Pułku Lotnictwa Szturmowego ). W Polsce eksploatowano łącznie 31 samolotów Su-7BKŁ. Prezentowany model pochodzi z 60 partii produkcyjnej, jego nr seryjny to 6012.
Uzbrojenie:
2 działka NR-30 kal. 30 mm;
Do 3000kg na 6 węzłach podwieszeń dla bomb, niekierowanych pocisków rakietowych (wyrzutnie UB-16-57U lub UB-32-56U z pociskami S-5).