- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Su-22UM3K, nr boczny 605, Kod NATO „Fitter”
Su-22UM3K, nr boczny 605, Kod NATO „Fitter”
Informacje:
Sygn. MSP/S/31
Eksponat przekazany przez 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Producent: ZSRR
Lata produkcji: 1979-1990
Lata eksploatacji w Polsce: od 1984 r.
Załoga: 2
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik AŁ-21F-3
Ciąg silnika:
7800 kG (bez dopalania)
11200 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość
10,02 m (skrzydła złożone)
13,65 m (skrzydła rozłożone)
Długość 19,10 m
Wysokość 5,129 m
Powierzchnia nośna 38,39 m2
Masa:
Własna 10640 kg
Startowa 19500 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2220 km/h (2,2 Ma)
Prędkość przelotowa 950 km/h
Prędkość minimalna 265 km/h
Prędkość wznoszenia 230 m/s
Pułap 18000 m
Zasięg 2380 km
Opis:
Samolot myśliwsko bombowy w wersji szkolno-bojowej, tzw. „Szparka” (z ros. Sparka, czyli Spariennyj – zdwojony, dwuster). W pierwszej połowie 1977 roku biuro konstrukcyjne Suchoja otrzymało zadanie zbudowania ulepszonej wersji samolotu Su-17M3. Nowa wersja maszyny miała być wyposażona w zintegrowany system celowniczo-nawigacyjny PrNK-54 Zaria umożliwiający atakowanie celów naziemnych w każdych warunkach atmosferycznych, o każdej porze dnia i nocy. W nowej wersji samolotu zmodernizowano również wyposażenie elektroniczne oraz zwiększono arsenał przenoszonego uzbrojenia, między innymi zwiększono liczbę wyrzutni flar termicznych ASO-2W. Poprawiono opancerzenie samolotu. W roku 1983 samolot został skierowany na eksport, otrzymał nową nazwę Su-22M4 oraz Su-22UM3K. Polska w latach 1984-1988 zakupiła 90 maszyn typu Su-22M4 oraz 20 szkolno-bojowych Su-22UM3K. Samoloty trafiły do trzech jednostek. W 1997 roku polskie Su-22 otrzymały nowy system identyfikacji swój-obcy, nowe odbiorniki systemów TUCAN KLU-709 oraz ILS ANV-241MMR i cywilny system GPS Trimble2101AP. Pięć samolotów przystosowano do przenoszenia zasobników rozpoznawczych KKR-1D. Ostatni raz samoloty były modernizowane i remontowane w latach 2015-2017. Otrzymały nowe radiostacje RS-6113. Obecnie w Siłach Powietrznych RP pozostaje 18 zmodernizowanych samolotów, dwanaście bojowych oraz sześć szkolno-bojowych. Głównym zadaniem tych maszyn jest prowadzenie działań uderzeniowych na wybrane cele lądowe i nawodne. Wykonywanie lotów rozpoznawczych i prowadzenie walki radioelektronicznej. Prezentowany samolot szkolno-bojowy był eksploatowany w 7 Pułku Lotnictwa Bombowo Rozpoznawczego i 8 Eskadry Lotnictwa Taktycznego.
Uzbrojenie:
2 × 30 mm działko lotnicze NR-30
Do czterech ton uzbrojenia podwieszanego na 8 węzłach (kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze:R-3S,R-13M, R-60, R-60M; kierowane pociski rakietowe powietrze-ziemia: H-25, H-28, H-29, H-58U; niekierowane pociski rakietowe: S-24, S-25,S-5,S-8; bomby burzące, odłamkowo-burzące)
Nie może przenosić pocisków kierowanych telewizyjnie. Samoloty mogą przenosić zasobniki zakłócające SPS-141 oraz rozpoznawczy KRR-1.