- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Su-22M4, nr boczny 7819, kod NATO „Fitter”
Su-22M4, nr boczny 7819, kod NATO „Fitter”
Informacje:
Sygn. MSP/S/50
Eksponat przekazany przez Centralna Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1985
Lata eksploatacji w Polsce: od 1984 r.
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik AŁ-21F-3
Ciąg silnika:
7800 kG (bez dopalania)
11200 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość:
10,02 m (skrzydła złożone)
13,65 m (skrzydła rozłożone)
Długość: 19,10 m
Wysokość: 5,129 m
Powierzchnia nośna: 38,39 m²
Masa:
Własna: 10640 kg
Startowa: 19500 kg
Osiągi:
Prędkość maks: 2220 km/h
Prędkość przelotowa: 950 km/h
Prędkość wznoszenia: 230 m/s
Pułap: 18000 m
Zasięg: 2380 km
Opis:
W pierwszej połowie 1977 roku biuro konstrukcyjne Suchoja otrzymało zadanie zbudowania ulepszonej wersji samolotu Su-17M3. Nowa wersja maszyny miała być wyposażona w zintegrowany system celowniczo-nawigacyjny PrNK-54 Zaria umożliwiający atakowanie celów naziemnych w każdych warunkach atmosferycznych, o każdej porze dnia i nocy. W nowej wersji samolotu zmodernizowano również wyposażenie elektroniczne oraz zwiększono arsenał przenoszonego uzbrojenia . W roku 1983 samolot został skierowany na eksport, otrzymał nową nazwę Su-22M4 oraz Su-22UM3K. Polska w latach1984-1988 zakupiła 90 maszyn typu Su-22M4 oraz 20 szkolno-bojowych Su-22UM3K. Samoloty trafiły do trzech jednostek. W 1997 roku polskie Su-22 otrzymały nowy system identyfikacji swój-obcy, nowe odbiorniki systemów TUCAN KLU-709 oraz ILS ANV-241MMR i cywilny system GPS Trimble2101AP. Ostatni raz samoloty były modernizowane i remontowane w latach 2015–2017. Obecnie w Siłach Powietrznych RP pozostaje 18 zmodernizowanych samolotów, dwanaście bojowych oraz sześć szkolno-bojowych. Głównym zadaniem tych maszyn jest prowadzenie działań uderzeniowych na wybrane cele lądowe i nawodne.
Su-22M4 nb. 7819 trafił do Polski w 1985 roku, jako jedna z 11 maszyn 27 serii produkcyjnej. Przydzielony został do 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (wg. niektórych źródeł do 6 PLMB) następnie do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, gdzie latał do 20 stycznia 1999 roku, skąd po remoncie przekazany został do 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu. Po rozformowaniu Pułku samolot nadal operował z lotniska w Powidzu. Początkowo w 6 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego i w końcu 7 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego, gdzie zakończył służbę i został przekazany do CSPSP.
Uzbrojenie:
2 × 30 mm działko lotnicze NR-30
Do czterech ton uzbrojenia na podwieszanego na 8 węzłach (kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze: R-3S,R-13M, R-60, R-60M; kierowane pociski rakietowe powietrze-ziemia: H-25, H-28, H-29, H-58U; niekierowane pociski rakietowe: S-24, S-25,S-5,S-8; bomby burzące, odłamkowo-burzące)