- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Śmigłowce
- /
- Śmigłowiec wielozadaniowy Mi – 8, nr boczny 414
Śmigłowiec wielozadaniowy Mi – 8, nr boczny 414
Informacje
- Producent: ZSRR
- Rok produkcji: 1967r.
- Lata eksploatacji w Polsce: od 1967-1989 r.
- Załoga: 2 lub 3 (zależnie od wersji)
- Liczba miejsc: 24
Dane techniczne
- Napęd: 2x silnik TW2 – 117
- Moc silnika: 2x 1105 kW
Wymiary
- Średnica wirnika: 21,91 m
- Długość: 25,28 m
- Długość kadłuba: 18.20 m
- Wysokość: 5,56 m
Masa
- Własna: 6990 kg
- Startowa: 12000 kg
Osiągi
- Prędkość maks.: 250 km/h
- Prędkość przelotowa: 225 km/h
- Pułap: 4500 m
- Zasięg: 450 km
Opis
Mi-8T średni śmigłowiec transportowy z podwójnym napędem turbinowym. Zaprojektowany w celu zastąpienia śmigłowców Mi-4 napędzanych jeszcze tłokowym silnikiem gwiazdowym. Prace nad nową maszyną rozpoczęły się w 1960 roku. Śmigłowce Mi-8 pojawiły się polskim lotnictwie wojskowym w 1968 roku. Były wykorzystywane do zadań transportowych, ale również w pracach montażowych obiektów wielkogabarytowych. Do najciekawszych misji tych śmigłowców niewątpliwie należy obsługa pielgrzymek papieskich Jana Pawła II w latach 1979 i 1983. Prezentowany eksponat służył w 37 Pułku Śmigłowców Transportowych w Leźnicy Wielkiej, następnie jako pomoc dydaktyczna w Technicznej Szkole Wojsk Lotniczych w Zamościu, a po jego likwidacji w Centralnym Ośrodku Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych i Centrum Szkolenia Inżynieryjno – Lotniczego w Oleśnicy
Śmigłowce Mi-8 produkowano w wersjach: pasażerskiej, pasażerskiej o podwyższonym komforcie („salonka”), transportowej, sanitarnej, ratownictwa, dźwigowej, uzbrojonej (zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych, przeciwpancerne kierowane pociski rakietowe, bomby).