Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Śmigłowiec wielozadaniowy Mi – 8, nr boczny 414

Informacje

  • Producent: ZSRR
  • Rok produkcji: 1967r.
  • Lata eksploatacji w Polsce: od 1967-1989 r.
  • Załoga: 2 lub 3 (zależnie od wersji)
  • Liczba miejsc: 24

Dane techniczne

  • Napęd: 2x silnik TW2 – 117
  • Moc silnika: 2x 1105 kW

Wymiary

  • Średnica wirnika: 21,91 m
  • Długość: 25,28 m
  • Długość kadłuba: 18.20 m
  • Wysokość: 5,56 m

Masa

  • Własna: 6990 kg
  • Startowa: 12000 kg

Osiągi

  • Prędkość maks.: 250 km/h
  • Prędkość przelotowa: 225 km/h
  • Pułap: 4500 m
  • Zasięg: 450 km

Opis

Mi-8T średni śmigłowiec transportowy z podwójnym napędem turbinowym. Zaprojektowany w celu zastąpienia śmigłowców Mi-4 napędzanych jeszcze tłokowym silnikiem gwiazdowym. Prace nad nową maszyną rozpoczęły się w 1960 roku. Śmigłowce Mi-8 pojawiły się polskim lotnictwie wojskowym w 1968 roku. Były wykorzystywane do zadań transportowych, ale również w pracach montażowych obiektów wielkogabarytowych. Do najciekawszych misji tych śmigłowców niewątpliwie należy obsługa pielgrzymek papieskich Jana Pawła II w latach 1979 i 1983. Prezentowany eksponat służył w 37 Pułku Śmigłowców Transportowych w Leźnicy Wielkiej, następnie jako pomoc dydaktyczna w Technicznej Szkole Wojsk Lotniczych w Zamościu, a po jego likwidacji w Centralnym Ośrodku Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych i Centrum Szkolenia Inżynieryjno – Lotniczego w Oleśnicy

Śmigłowce Mi-8 produkowano w wersjach: pasażerskiej, pasażerskiej o podwyższonym komforcie („salonka”), transportowej, sanitarnej, ratownictwa, dźwigowej, uzbrojonej (zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych, przeciwpancerne kierowane pociski rakietowe, bomby).