Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Śmigłowiec transportowy Mi – 6A, nr 670

Informacje

  • Producent: ZSRR
  • Fabryka: Rostvertol
  • Rodzaj: Śmigłowiec transportowy
  • Lata produkcji: 1961 – 1981
  • Lata eksploatacji w Polsce: 1974 – 1990 (w Wojsku Polskim 1986 – 1990)
  • Załoga: 5 (dowódca załogi, drugi pilot, nawigator, radiotelegrafista, mechanik pokładowy)

Dane techniczne

  • Napęd: 2x silnik D-25W
  • Moc silnika: 2x 5500 KM (4048 kW)

Wymiary

  • Średnica wirnika: 35,00 m
  • Długość: 41,74 m
  • Długość kadłuba: 33,16 m
  • Wysokość: 9,86 m

Masa

  • Własna: 27240 kg
  • Startowa: 40500 kg

Osiągi

  • Prędkość maks.: 300 km/h
  • Pułap: 4500 m
  • Zasięg: 620 km( z dodatkowymi zbiornikami 1450 km)

Opis

Śmigłowiec Mi-6A to ciężki śmigłowiec transpor­towy. Produkowany w wersjach: transportowej, dźwigowej (tzw. latającego dźwigu), pasażersko-transportowej, sanitarnej i przeciwpożarowej. Mógł przewozić 65 żołnierzy desantu lub 41 rannych na noszach, w ładowni wewnętrznej 12000 kg ładunku, a na zaczepach zewnętrznych 8000 kg. W Polsce eksploatowany od 1974 r. Trzy egzemplarze Mi-6A zostały zakupione przez polskie firmy do wykonywania prac budowlano-montażowych i dźwigowych (dwa w 1974 i 1979 roku przez Instal i jeden w 1978 przez Elbud). Bazowały na lotnisku Chrcynno koło Nasielska. Przy wykorzystaniu tych śmigłowców wykonywano m.in. stawianie: słupów energetycznych linii przesyłowej z elektrowni Porąbka Żar, tuneli wentylacyjnych na dachu fabryki FSO na Żeraniu, kopuły na budynku liceum św. Augustyna na Mokotowie oraz masztu RTV na budynku Biblioteki Ekonomicznej w Poznaniu. W 1976 roku śmigłowiec o numerze SP-ITA (nr wojskowy 063) przetransportował podwieszony pomnik Władysława Jagiełły z Gliwic do Krakowa i postawił go na przygotowanym cokole. Po zakończonej operacji nadano mu imię „Jagiełło”. Fakt ten uwidoczniono na fragmencie malowania w barwach Instalu. Wszystkie trzy polskie śmigłowce zostały w styczniu 1986 roku przekazane wojsku do 37. Pułku Śmigłowców Transportowych w Leźnicy Wielkiej koło Łęczycy. W sierpniu 1990 roku zostały wycofane ze służby. Dwa z nich sprzedano następnie na Ukrainę a eksponowany w MSP śmigłowiec (zakupiony pierwotnie przez Elbud – rejestracja SP-ITB) jest jedynym egzemplarzem jaki pozostał w Polsce.