- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- SBLim-2M, nr boczny 905, kod NATO „Midget”
SBLim-2M, nr boczny 905, kod NATO „Midget”
Informacje:
Sygn. MSP/IP/1589
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych
Producent: Polska (na licencji ZSRR)
Rok produkcji: od 1953
Lata eksploatacji w Polsce: 1953-1993
Załoga: 2
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik Lis-2
Ciąg silnika: 2650 kG
Wymiary:
Rozpiętość: 10,08 m
Długość: 10,10 m
Wysokość: 3,70 m
Powierzchnia nośna: 20,6 m²
Masa:
Własna: 3680 kg
Startowa: 5044 kg
Osiągi:
Prędkość maks.: 1075 km/h
Prędkość wznoszenia: 46,0 m/s
Pułap: 15500 m
Zasięg: 2000 km (ze zbiornikami dodatkowymi)
Opis:
SBLim-1 przywrócona do zadań szkolno-bojowych wersja samolotu SBLim-1A, który był specjalnym wariantem przystosowanym do wykonywania zadań artyleryjsko-rozpoznawczych. Modernizacja polegała na ponownym zabudowaniu przyrządów sterowniczych w drugiej kabinie oraz demontażu wyposażenia fotograficznego. Widoczny samolot był w pierwotnej formie samolotem Lim-1, czyli licencyjną wersją samolotu MiG-15 produkowaną w Polsce – nr fabryczny 1A-09-005. W trakcie służby był wielokrotnie modernizowany w tym do standardu SBLim-1A w Lotniczych Zakładach Remontowych nr 2 (LZR nr 2) w Bydgoszczy.
W dniu 16.06.1964 roku przyjęty na stan 32. Pułku Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego w Sochaczewie. Samolot ten w dniu 3.03.1971 roku przekazano do 41. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (PLM) w Malborku.
Po kolejnym remoncie w LZR-2 przekazany w dniu 13.07.1973 roku do 1.PLM w Mińsku Mazowieckim gdzie eksploatowano go do 1977 roku.
Uzbrojenie:
1 x Działko NS-23 (szybkostrzelność 550 strz/min), fotokarabin S-13, celownik automatyczny ASP-3N lub ASP-3MN, dwie bomby 50 do 100 kg, podwieszane wyrzutnie rakietowe