Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

SBLim-2 Art, nr boczny 6008, kod NATO „Midget”

Informacje:

Sygn. MSP/IP/1588

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych

Producent: Polska (na licencji ZSRR)

Lata produkcji: od 1966

Lata eksploatacji w Polsce: 1967-1993

Załoga: 2

Dane techniczne:

Napęd: 1 x silnik Lis-2

Ciąg silnika: 2650 kG

Wymiary:

Rozpiętość: 10,08 m

Długość: 10,10 m

Wysokość: 3,70 m

Powierzchnia nośna: 20,6 m²

Masa:

Własna: 3680 kg

Startowa: 5044 kg

Osiągi:

Prędkość maks.: 1075 km/h

Prędkość wznoszenia: 46,0 m/s

Pułap: 15500 m

Zasięg: 2000 km (ze zbiornikami dodatkowymi)

Opis:

SBLim-2A to wersja samolotu szkolno-bojowego SBLim-2, będąca specjalnym wariantem przystosowanym do wykonywania zadań artyleryjsko – rozpoznawczych. Modernizacja polegała na demontażu przyrządów sterowniczych w drugiej kabinie oraz montażu wyposażenia fotograficznego i pulpitu nawigatora. W samolocie stosowany był lotniczy aparat fotograficzny AFA-21.Prezentowany eksponat w pierwotnej formie zbudowany został jako samolot Lim-1, czyli licencyjna wersja samolotu MiG-15 produkowana w Polsce z numerem bocznym 008. W trakcie służby był wielokrotnie modernizowany w tym do standardu SBLim-1A, służył, między innymi w: 32 Pułku Lotnictwa Rozpoznania Artyleryjskiego w Sochaczewie-Bielicach, 15 Eskadrze Lotnictwa Rozpoznawczego w Siemirowicach, 7. Pułku Lotnictwa Specjalnego w Siemirowicach.

Uzbrojenie:

Dwa działka NS-23 (szybkostrzelność 550 strz./min), fotokarabin S-13, celownik automatyczny ASP-3N lub ASP-3MN, dwie bomby 50 do 100 kg, podwieszane wyrzutnie rakietowe.