- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- PZL-130 Orlik, nr boczny 005
PZL-130 Orlik, nr boczny 005
Informacje:
Sygn. MSP/IP/1604
Eksponat przekazany przez 41. Bazę Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.
Producent: Polska (PZL Okęcie)
Lata produkcji:1992-2002 (oblot 1984)
Lata eksploatacji w Polsce: od 1992 r do chwili obecnej
Załoga: 2 (instruktor + uczeń)
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik Walter M-601E
Moc max. silnika: 665 KM
Wymiary:
Rozpiętość 9,0 m
Długość 9,0 m
Wysokość 3,53 m
Powierzchnia nośna 13,0 m2
Masa:
Własna 1600 kg
Startowa 2700 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 502 km/h
Prędkość przelotowa 300 km/h
Prędkość minimalna 118 km/h
Prędkość wznoszenia 13,3 m/s
Pułap 10000 m
Zasięg 1200 km
Opis:
PZL-130TM Orlik
Prototypowy, przedseryjny samolot szkolny – drugi prototyp tego samolotu z zamontowanym silnikiem turbośmigłowym. Początkowo w Orliku stosowano gwiazdowy silnik tłokowy M-14 Pm / AI-14 i M-24 Pm, jednak na bazie badań prowadzonych na prototypach podjęto decyzję, iż samolot należy wyposażyć w bardziej wydajny zespół napędowy. Do tego celu w 1990 roku wybrano czeski silnik turbośmigłowy Walter M-601E.
Historia samolotu Orlik rozpoczęła się w 1981 roku, kiedy to pod kierunkiem inż. Andrzeja Frydrychiewicza w biurze konstrukcyjnym PZL Okęcie, rozpoczęto prace nad nowym samolotem szkolnym dla polskiego lotnictwa wojskowego. Oblot samolotu odbył się 12 października 1984 roku. Prezentowany samolot został przekazany do testów wojskowych w 1992 roku, już w wersji Turbo, był wykorzystywany do lotów łącznikowych w 23 Eskadrze Lotniczej w Dęblinie i 45 Eskadrze Lotnictwa Doświadczalnego w Modlinie.
W 1994 pierwsze seryjne Orliki trafiły do jednostki wojskowej, a mianowicie do 60. Lotniczego Pułku Szkolnego w Radomiu. Obecnie samoloty PZL-130 służą głównie w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, gdzie są używane jako narzędzie do szkolenia pilotów ale także jako samoloty akrobacyjne w Zespole Akrobacyjnym „Orlik”. Od początku powstania konstrukcja samolotu ciągle jest rozwijana. Pomysłodawcą nazwy samolotu nawiązującej do nazwy „Szkoły Orląt” był główny konstruktor samolotu Andrzej Frydrychiewicz.
Uzbrojenie:
Doświadczalnie samolot wyposażono w 6 węzłów uzbrojenia do mocowania zasobnika „Zeus” z karabinem maszynowym kal. 7,62, zasobnika z karabinem maszynowym kal. 12,7, wyrzutni UB-16, bomby odłamkowej OFAB – 100M, wyrzutni GAD z dwoma kierowanymi pociskami rakietowymi. Testowane również były podwieszane zbiorniki paliwa.