PRMG-5
Informacje:
Sygn. MSP/T/23/1-2
Eksponat przekazany przez 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1985
Dane techniczne:
UAZ 452
Długość: 4,36 m
Szerokość: 1,94 m
Wysokość: 2,90 m
Rozstaw osi: 2,3 m
Liczba miejsc w kabinie: 2
Masa:
Masa własna: 1805 kg
Masa całkowita: 2730 kg
Ładowność: 925 kg
Napęd:
Silnik: benzynowy, gaźnikowy, 4-cylindrowy 2.4 MT, poj.: 2,4 l; układ R6
Moc silnika: 72 KM
Układ napędowy 4×4
Prędkość maksymalna: 110 km/h
Opis:
System podejścia do lądowania PRMG-5 (odpowiednik ILS) przez wiele lat był standardem dla sił lotniczych państw Układu Warszawskiego. Podaje on kierunek lądowania, kąt ścieżki schodzenia i odległość nachyloną do progu drogi startowej. Zasada pracy PRMG-5 polega na wytworzeniu w przestrzeni dwóch płaskich i wzajemnie prostopadłych wiązek fal radiowych: poziomej wiązki ścieżki schodzenia i pionowej wiązki kierunku podejścia. Naziemna część systemu składa się z trzech radiolatarni: radiolatarni kierunku (zwanej radiolatarnią kursu – DKRM), radiolatarnia ścieżki schodzenia (GRM) i radiodalmierza (RD). Typowa przewoźna instalacja systemu zawiera podwójny komplet radiolatarni, zabezpieczających główny i zapasowy kierunek podejścia.
System wykorzystywano przy warunkach pogorszonej widoczności – pozwalał na lądowanie przy podstawie chmur 60 metrów i widzialności 800 metrów. Możliwość wykorzystania tych parametrów zależna były od poziomu wyszkolenia pilota i mogła być różna od systemu. Jeśli pilot wyszkolony był do minimum 200 metrów podstawy chmur i 3000 metrów widoczności to tylko do takiego poziomu mógł zejść używając wskazań PRMG. Uprawnienia do zejścia do poziomu 60/800 posiadały jedynie załogi samolotów transportowych.
Prezentowany system zabudowany jest na dwóch samochodach UAZ- 452 nr. rej UAX 5596 i UAX 5597
Produkcja samochodu UAZ 452 rozpoczęła się w 1965 roku w Uljanowskim Zakładzie Samochodowym (UAZ) w Ulianowsku. Ze względu na kształt przypominający bochenek chleba zyskał potoczną nazwę „bochenek”. Samochód został zaprojektowany jako furgon do przewozu osób i towarów na wszystkich rodzajach dróg oraz bezdroży. Pojazd posiada napęd na wszystkie koła (w układzie 4X4).