Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

PRMG-5

Informacje:

Sygn. MSP/T/23/1-2

Eksponat przekazany przez 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie

Producent: ZSRR

Rok produkcji: 1985

 

Dane techniczne:

UAZ 452

Długość: 4,36 m

Szerokość: 1,94 m

Wysokość: 2,90 m

Rozstaw osi: 2,3 m

Liczba miejsc w kabinie: 2

Masa:

Masa własna: 1805 kg
Masa całkowita: 2730 kg

Ładowność: 925 kg

 

Napęd:

Silnik: benzynowy, gaźnikowy, 4-cylindrowy 2.4 MT, poj.: 2,4 l; układ R6

Moc silnika: 72 KM

Układ napędowy 4×4

Prędkość maksymalna: 110 km/h

Opis:

System podejścia do lądowania PRMG-5 (odpowiednik ILS) przez wiele lat był standardem dla sił lotniczych państw Układu Warszawskiego. Podaje on kierunek lądowania, kąt ścieżki schodzenia i odległość nachyloną do progu drogi startowej. Zasada pracy PRMG-5  polega na wytworzeniu w przestrzeni dwóch płaskich i wzajemnie prostopadłych wiązek fal radiowych: poziomej wiązki ścieżki schodzenia i pionowej wiązki kierunku podejścia. Naziemna część systemu składa się z trzech radiolatarni: radiolatarni kierunku (zwanej radiolatarnią kursu – DKRM), radiolatarnia ścieżki schodzenia (GRM) i radiodalmierza (RD). Typowa przewoźna instalacja systemu zawiera podwójny komplet radiolatarni, zabezpieczających główny i zapasowy kierunek podejścia.

System wykorzystywano przy warunkach pogorszonej widoczności – pozwalał na lądowanie przy podstawie chmur 60 metrów i widzialności 800 metrów. Możliwość wykorzystania tych parametrów zależna były od poziomu wyszkolenia pilota i mogła być różna od systemu. Jeśli pilot wyszkolony był do minimum 200 metrów podstawy chmur i 3000 metrów widoczności to tylko do takiego poziomu mógł zejść używając wskazań PRMG. Uprawnienia do zejścia do poziomu 60/800 posiadały jedynie załogi samolotów transportowych.

Prezentowany system zabudowany jest na dwóch samochodach UAZ- 452 nr. rej UAX 5596 i UAX 5597

Produkcja samochodu UAZ 452 rozpoczęła się w 1965 roku w Uljanowskim Zakładzie Samochodowym (UAZ) w Ulianowsku. Ze względu na kształt przypominający bochenek chleba zyskał potoczną nazwę „bochenek”. Samochód został zaprojektowany jako furgon do przewozu osób i towarów na wszystkich rodzajach dróg oraz bezdroży. Pojazd posiada napęd na wszystkie koła (w układzie 4X4).