- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- MiG-23MF, nr boczny 139, kod NATO „Flogger"
MiG-23MF, nr boczny 139, kod NATO „Flogger"
Informacje:
Sygn. T/606x
Eksponat użyczony z Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy.
Producent: ZSRS
Lata produkcji:1970-1985
Lata eksploatacji w Polsce: 1979-1999
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1xsilnik R-29
Ciąg silnika: 1220 kN
Wymiary:
Rozpiętość
7,78 m (skrzydła złożone)
13,97 m (skrzydła rozłożone)
Długość 16,71m
Wysokość 4,82 m
Powierzchnia nośna 37,25 m2
Masa:
Własna 10400 kg
Startowa 18145 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2446 km/h (2,35 Ma)
Prędkość przelotowa 800 km/h
Prędkość minimalna 255 km/h
Prędkość wznoszenia 240 m/s
Pułap 17500 m
Zasięg 2500 km
Opis:
Myśliwski samolot odrzutowy o zmiennej geometrii skrzydeł, zaprojektowany do zwalczania celów powietrznych. Początkowo pracowano nad dwoma wariantami samolotu, pierwszy ze stałym skosem skrzydła oraz silnikami nośnymi umożliwiającymi krótki start, oraz drugim ze zmienną geometrią skrzydeł – ten po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 10 czerwca 1967 roku. Ostatecznie z powodu przewagi zasięgu i udźwigu zdecydowano się na rozwijanie drugiego prototypu ze zmienną geometrią skrzydeł. Produkcja seryjna samolotu rozpoczęła się w 1970 roku. Samolot MiG-23 wzbudził zainteresowanie w Polsce w związku z czym planowano zakupić go jako następcę samolotów MiG-21. Pierwsze MiG-i-23 w wersji MF oraz UB zostały dostarczone do kraju 4 czerwca1979 roku. Ogółem do Polski dostarczono 36 samolotów MiG-23MF oraz 6 samolotów MiG-23UB (szkolno – bojowy). Maszyny te służyły w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku. Ostatni lot samolotu MiG-23 w Polsce odbył się 30 listopada 1999 roku.
Polskie samoloty MiG-23 MF wyposażone były w system przenoszenia broni atomowej specAB.
Uzbrojenie:
Działko GSz-23Ł z zapasem 200 naboi.
Rakiety kierowane R-24, R-60, R-73, rakiety niekierowane, bomby,
Łączna maksymalna masa uzbrojenia podwieszanego wynosiła 2000 kg