- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- MiG-23MF, nr boczny 117, kod NATO „Flogger”
MiG-23MF, nr boczny 117, kod NATO „Flogger”
Informacje:
Sygn. MSP/IP/1273
Eksponat przekazany przez 21. Centralny Poligon Lotniczy w Nadarzycach.
Producent: ZSRR
Lata produkcji:1970-1985
Lata eksploatacji w Polsce: 1979-1999
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik R-29
Ciąg silnika: 1220 kN
Wymiary:
Rozpiętość
7,78 m (skrzydła złożone)
13,97 m (skrzydła rozłożone)
Długość 16,71m
Wysokość 4,82 m
Powierzchnia nośna 37,25 m2
Masa:
Własna 10400 kg
Startowa 18145 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2446 km/h (2,35 Ma)
Prędkość przelotowa 800 km/h
Prędkość minimalna 255 km/h
Prędkość wznoszenia 240 m/s
Pułap 17500 m
Zasięg 2500 km
Opis:
Myśliwski samolot odrzutowy o zmiennej geometrii skrzydeł, zaprojektowany do zwalczania celów powietrznych. Prototyp samolotu MiG-23 o zmiennej geometrii skrzydeł po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 10 czerwca 1967 roku. Należy zaznaczyć iż na początku pracowano nad dwoma wariantami samolotu, pierwszy ze stałym skosem skrzydła oraz silnikami nośnymi umożliwiającymi krótki start, oraz drugim ze zmienną geometrią skrzydeł. Ostatecznie z powodu przewagi zasięgu i udźwigu zdecydowano się na rozwijanie drugiego prototypu ze zmienną geometrią skrzydeł. Produkcja seryjna samolotu rozpoczęła się w 1970 roku. Samolot MiG-23 wzbudził zainteresowanie w Polsce w związku z czym planowano zakupić go jako następcę samolotów MiG-21. Pierwsze MiG-i-23 w wersji MF oraz UB zostały dostarczone do kraju 4 czerwca 1979 roku. Ogółem do Polski dostarczono 36 samolotów MiG-23MF oraz 6 samolotów MiG-23UB (szkolno-bojowy). Maszyny te służyły w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku. Docelowo planowano wyposażyć w te samoloty trzy pułki, jednak wprowadzenie samolotu MiG-21 bis spowodowało rezygnację z dalszych zakupów samolotu MiG-23, który i w zakupie i w eksploatacji wymagał wyższych nakładów finansowych. Ostatni lot samolotu MiG-23 w Polsce odbył się 30 listopada 1999 roku.
Polskie MiG-i-23 posiadały możliwość przenoszenia broni specAB, czyli ładunków jądrowych.
UZBROJENIE:
Działko GSz-23Ł z zapasem 200 naboi.
Rakiety kierowane R-23S, R-23T, R-60, R-3S, R-13, rakiety niekierowane, bomby, w tym bomba specjalna „A” RN-40 o masie 370 kg i mocy 30 kT (W prezentowanym eksponacie instalacja pozwalająca na zrzut bomby specjalnej została usunięta).
Łączna maksymalna masa uzbrojenia podwieszanego wynosiła 2000 kg