- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- MiG-21U, nr boczny 2720, kod NATO „Fishbed”
MiG-21U, nr boczny 2720, kod NATO „Fishbed”
Informacje:
Sygn. MSP/S/22
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1966
Lata eksploatacji w Polsce: 1966-1989
Załoga: 2
Dane techniczne:
Napęd: 1x R-11F- 300
Ciąg silnika:
38,7 kN (bez dopalania)
60,6 kN (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość 7.15 m
Długość 13,46 m
Wysokość 4,10 m
Powierzchnia nośna 23,0 m2
Masa:
Własna 5350 kg
Startowa 8950 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2130 km/h (2,05 Ma)
Prędkość minimalna 270 km/h
Prędkość wznoszenia 120 m/s
Pułap 19000 m
Zasięg 1100 km
Opis:
Samolot MiG-21U (U- ros. Ucziebnoj – szkolny), szkolno-bojowa dwumiejscowa wersja samolotu MiG-21. Samoloty te w Polsce pojawiły się po raz pierwszy 29 września 1961 roku kiedy to zakupiono pierwsze egzemplarze w wersji F-13. Wersje szkolne zostały zakupione dopiero cztery lata później w 1965 roku. Prezentowany egzemplarz trafiły do Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie oraz do 1, 40 i 41 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Na tym konkretnym samolocie ppłk pil. Stanisław Mielczarek oraz ppłk dypl. pil. Franciszek Korewo wykonali udane awaryjne lądowanie w terenie przygodnym, co uważane było za niemożliwe w samolocie naddźwiękowym. Po naprawie samolot wrócił do służby. Ostatnie samoloty tego typu zostały wycofane w 1990 roku.
Uzbrojenie:
uzbrojenie podwieszane na 2 węzłach o masie do 1000 kg (zasobniki z rakietami niekierowanymi S-5, kierowane pociski rakietowe R-3 i R-13, bomby lotnicze).