- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- MiG-21PF, nr boczny 1702, kod NATO „Fishbed”
MiG-21PF, nr boczny 1702, kod NATO „Fishbed”
Informacje:
Sygn. MSP/S/19
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych.
Producent: ZSRR
Lata produkcji: 1962-1966
Lata eksploatacji w Polsce: 1964-1989
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1x R-11F2- 300
Ciąg silnika:
3870 kG (bez dopalania)
6000 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość 7.15 m
Długość 13,46 m
Wysokość 4,10 m
Powierzchnia nośna 23,0 m2
Masa:
Własna 5350 kg
Startowa 8950 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2130 km/h (2,05 Ma)
Prędkość minimalna 270 km/h
Prędkość wznoszenia 120 m/s
Pułap 19000 m
Zasięg 1100 km
Opis:
MiG-21PF typowy myśliwiec przechwytujący. W porównaniu do poprzedniej wersji Mig-21 F-13 otrzymał nowy mocniejszy silnik R-11 F2-300, nowy celownik radiolokacyjny CD-30T, możliwość przenoszenia rakiet powietrze -powietrze RS-2US. Samolot posiadał również powiększoną instalację paliwową, pilota automatycznego KAP-2 (KAP-2K), powiększone przednie hamulce aerodynamiczne oraz sondę odbiornika ciśnień powietrznych PWD-5.
Pierwsze cztery egzemplarze samolotu MiG-21PF trafiły do Polski 14 kwietnia 1964 roku. Przyjął je 62. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W ciągu dwóch lat sprowadzono do Polski 84 samoloty tego typu. Ostatnie PF-y zostały wycofane ze służby w grudniu 1989 roku. Prezentowany eksponat służył między innymi w 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Mińsku Mazowieckim. Brał udział w rakietowych ćwiczeniach poligonowych w Astrachaniu.
Historia samolotu rozpoczęła się w 1954 roku kiedy to biuro Artioma Mikojana przedstawiło wstępny projekt lekkiego myśliwca. W trakcie prób, konstrukcja była rozwijana, a jej produkcję seryjną uruchomiono w 1959 roku. Samolot ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m. Samoloty MiG-21 w Polsce pojawiły się po raz pierwszy w 29 września 1961 roku kiedy to sprowadzono pierwszy egzemplarz w wersji F-13.
Uzbrojenie:
1 × działko GSz-23 kal. 23 mm,
dwie rakiety RS-2US kierowane w wiązce fal radiowych lub dwie rakiety kierowane na podczerwień R-3S. Zamiast rakiet kierowanych można też było podwiesić dwie bomby o masie nie przekraczającej 500 kg każda lub rakiety niekierowane.