- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- MiG-21M, nr boczny 2001, kod NATO „Fishbed”
MiG-21M, nr boczny 2001, kod NATO „Fishbed”
Informacje:
Sygn. T/602x
Eksponat użyczony z Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1970
Lata eksploatacji w Polsce: 1970 -2003
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1 x R-11F2SK- 300
Ciąg silnika:
4200 kG (bez dopalania)
6175 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość: 7,15 m
Długość: 13,46 m
Wysokość: 4,10 m
Powierzchnia nośna: 23,0 m2
Masa:
Własna: 5350 kg
Startowa: 8950 kg
Osiągi:
Prędkość maks.: 2130 km/h (2,05 Ma)
Prędkość wznoszenia: 120 m/s
Pułap: 19000 m
Zasięg: 1100 km
Opis:
Samolot MiG-21M to III generacja myśliwca przechwytującego MiG-21 Historia samolotu rozpoczęła się w 1954 roku kiedy to biuro Artioma Mikojana przedstawiło wstępny projekt lekkiego myśliwca. W trakcie prób, konstrukcja była rozwijana, a jej produkcję seryjną uruchomiono w 1959 roku. Samolot ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m. W stosunku do swojego pierwowzoru wersja M. odróżniała się mocniejszym silnikiem R-11F2S-300 oraz zastosowaniem radaru RP-21 Sapfir, który pozwalał na wykrycie samolotu przeciwnika z 20 km. W Polsce eksploatowano łącznie 36 samolotów MiG-21M.
Uzbrojenie:
1 × działko GSz-23 kal. 23 mm,
uzbrojenie podwieszane na 4 węzłach o masie do 2000 kg (zasobniki UB-16 z rakietami niekierowanymi S-5, rakiety niekierowane S-24, kierowane pociski rakietowe RS-2US, R-3, bomby lotnicze)