- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- MiG–21 UM, nr boczny 9348, kod NATO „Fishbed”
MiG–21 UM, nr boczny 9348, kod NATO „Fishbed”
Informacje:
Sygn. MSP/S/44
Eksponat przekazany przez 21. Centralny Poligon Lotniczy.
Producent: ZSRR
Lata produkcji: od 1971-1982 r.
Załoga: 2
Dane techniczne:
Napęd: 1 x R-13- 300
Ciąg silnika:
3990 kG (bez dopalania)
6360 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość: 7,15 m
Długość: 13,46 m
Wysokość: 4,10 m
Powierzchnia nośna: 23,0 m2
Masa:
Własna: 5350 kg
Startowa: 8950 kg
Osiągi:
Prędkość maks.: 2130 km/h (2,05 Ma)
Prędkość wznoszenia: 120 m/s
Pułap: 19000 m
Zasięg: 1100 km
Opis:
MiG-21UM Mongol B (U- ros. Ucziebnoj – szkolny), szkolno-bojowa dwumiejscowa wersja samolotu MiG-21. Samolot MiG-21 to typowy lekki myśliwiec przechwytujący, ustanowił w swoim czasie kilka rekordów. Absolutny rekord prędkości 2387 km/h (w jednym z dwóch przelotów 2504 km/h), rekordy prędkości na trasie zamkniętej 2149 km/h, zaś 28 kwietnia 1961 roku samolot pobił absolutny rekord wysokości lotu wznosząc się na 34 714 m (górna część stratosfery). Prezentowany samolot służył w 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Marynarki Wojennej w Babich Dołach, 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego we Wrocławiu – Strachowicach. Służbę zakończył w 3 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. W Polsce eksploatowano łącznie 54 samoloty MiG-21UM.
Uzbrojenie:
Uzbrojenie podwieszane na 2 węzłach o masie do 1000 kg (zasobniki z rakietami niekierowanymi S-5, kierowane pociski rakietowe R-3 i R-13, bomby lotnicze).