- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- MiG-21 PFM, nr boczny 5705, kod NATO „Fishbed”
MiG-21 PFM, nr boczny 5705, kod NATO „Fishbed”
Informacje:
Syg. MSP/S/21
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych
Producent: ZSRR
Lata produkcji: 1964-1968
Lata eksploatacji w Polsce: 1966-1989
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1 x R-11F2S- 300
Ciąg silnika:
4200 kG (bez dopalania)
6175 kG (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość: 7,15 m
Długość: 13,46 m
Wysokość: 4,10 m
Powierzchnia nośna: 23,0 m2
Masa:
Własna: 5350 kg
Startowa: 8950 kg
Osiągi:
Prędkość maks.: 2130 km/h (2,05 Ma)
Prędkość wznoszenia: 120 m/s
Pułap: 19000 m
Zasięg: 1100 km
Opis:
Przechwytujący samolot myśliwski, ostatnia wersja II generacji myśliwca MiG-21. W porównaniu do poprzednika (MiG-21PF) posiada ten sam silnik R-11 F2-300, stację radiolokacyjną CD-30T (celownik radiolokacyjny RP-21), możliwość przenoszenia rakiet powietrze-powietrze RS-2US, jak i powiększoną instalację paliwową, pilota automatycznego KAP-2 (KAP-2K), powiększone przednie hamulce aerodynamiczne, sondę odbiornika ciśnień powietrznych PWD-5, nowy jest fotel katapultowy KM-1, nadmuch na klapy SPS, oraz awionika pozwalająca na loty bez widoczności. Eksponowany samolot od 1967 r. był eksploatowany w 26 następnie 9 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim. W Polsce eksploatowano łącznie 132 samoloty MiG-21PFM.
Uzbrojenie:
1 × działko GSz-23 kal. 23 mm z zapasem 200 sztuk nabojów. dwie rakiety RS-2US kierowane w wiązce fal radiowych lub dwie rakiety kierowane na podczerwień R-3S. Można też było podwiesić, zamiast rakiet kierowanych, dwie bomby o masie nie przekraczającej 500 kg każda lub rakiety niekierowane. Niewielka liczba samolotów tej wersji była dostosowana do przenoszenia i zrzutu broni jądrowej. Kilka takich „nosicieli” było dostarczonych polskiemu lotnictwu.