- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Lim-6 bis, nr boczny 316, Kod NATO "Fresco E"
Lim-6 bis, nr boczny 316, Kod NATO "Fresco E"
Informacje:
Sygn. KW 3164
Eksponat użyczony z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Producent: Polska
Rok produkcji: 1963
Lata eksploatacji w Polsce: 1963-1992
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik turboodrzutowy WK – 1F
Ciąg silnika:
26,5 kN (bez dopalania
33,1 kN (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość 9,63 m
Długość 11,36 m
Wysokość 3,80 m
Powierzchnia nośna 22,60 m2
Masa:
Własna 4100 kg
Startowa 6100 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 1145 km/h
Prędkość przelotowa 690 km/h
Prędkość minimalna 180 km/h
Prędkość wznoszenia 65 m/s
Pułap 16600 m
Zasięg:
1300 km (bez zbiorników podwieszanych)
1930 km (ze zbiornikami podwieszanymi)
Opis:
Lim-6bis był szturmową, rozwojową wersją samolotu Lim-5. Prezentowany egzemplarz to pierwotnie Lim-5M o numerze fabrycznym 1F-0316, który został dostarczony do 5 Pułku Lotnictwa Myśliwsko – Szturmowego w Bydgoszczy 18 marca 1961 roku. Pierwsze maszyny w wersji Lim-6bis pierwotnie przebudowywane zostały z samolotów Lim-6, opuściły linie montażowe Mieleckich zakładów na początku 1963 roku. Samoloty w tej wersji zaczęto wprowadzać do służby w 1964 roku. Lim-6 bis posiada pod skrzydłami dodatkowe pylony na szesnastolufowe wyrzutnie pocisków rakietowych S-5, „Mars 2”, a także spadochron hamujący zamontowany u nasady usterzenia. Samolot w tej wersji został wyprodukowany w liczbie 72 egzemplarzy. Część maszyn wykonano w wersji szturmowo-rozpoznawczej Lim-6bisR. Dzięki swojej konstrukcji samoloty te stały się na wiele lat podstawowym sprzętem jednostek lotnictwa myśliwsko – szturmowego w Polsce. Samolot był przystosowany do działań w nocy i trudnych warunkach atmosferycznych. Mógł operować z lotnisk stałych oraz polowych. W celu zabezpieczenia działania samolotu w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych wyposażono go w urządzenie do lądowania bez widoczności ziemi składające się z: automatycznego radiokompasu ARK-5, sygnalizatora przelotu MRP-48P oraz radiowysokościomierza RW-2. Ponadto samolot był wyposażony w konwencjonalną radiostację R-800, urządzenie ostrzegawcze „SYRENA-2” i urządzenie rozpoznawcze
SRO-2. Prezentowany egzemplarz służył między innymi w 5 Pułku Lotnictwa Bombowo – Szturmowego w Bydgoszczy, 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie oraz 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko – Bombowego w Mirosławcu
Uzbrojenie:
Dwa działka lotnicze NR-23 kalibru 23 mm (po 80 nabojów) i jedno N-37D kalibru 37 mm (40 nabojów), na wspólnej opuszczanej lawecie pod przednią częścią kadłuba.
Wyrzutnia rakiet Mars-2 (rakiety S-5, S-5M, S-5K) kal. 57 mm,
Do 780 kg bomb: OFAB-100, SAM-100MN, AO-50-100, ZAB-100-114, P-50, FOTAB-100-50, FAB-250S, RBK-250, ZAB-250-200, AGITAB-250-85, zbiorniki z mieszaniną zapalającą ZB-360 (lub 2 zbiorniki paliwa po 400 litrów)
Automatyczny optyczny celownik żyroskopowy ASP-4NM Krokus z radiodalmierzem SRD-1M Radal-M, fotokarabin S-13