Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Lim-5R, nr boczny 1730, kod NATO "Fresco"

Informacje:

Sygn. MSP/S/28

Samolot przekazany przez Dowództwo Wojsk Lotniczych.

Producent: Polska (na licencji MiG-17)

Lata produkcji: od 1959 – 1960

Lata eksploatacji w Polsce: od 1959 do  początku lat 90.

Załoga:                       1

Dane techniczne:

Napęd: 1 x silnik turboodrzutowy WK – 1F

Ciąg silnika:

33,1 kN (z dopalaniem)

26,5 kN (bez dopalania)

Wymiary:

Rozpiętość                            9,63 m

Długość                               11,26 m

Wysokość                             3,80 m

Powierzchnia nośna            22,60 m2

Masa:

Własna                               4100 kg

Startowa                             6100 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                   1145 km/h

Prędkość minimalna               180 km/h

Prędkość wznoszenia               65 m/s

Pułap                                   16600 m

Zasięg                    2020 km (z dodatkowymi, podwieszanymi zbiornikami paliwa. Na pułapie 12 000 m.)

Opis:

Lim-5R specjalnie zmodyfikowana rozpoznawcza wersja samolotu Lim-5 czyli licencyjnie produkowanego w Polsce samolotu MiG-17. Maszyna została wyposażona w specjalną zabudowę umożliwiającą przenoszenie aparatu fotograficznego. Zabudowa została umieszczona pod środkową częścią kadłuba, wbudowana w prawy, dolny wziernik przeglądu silnika pomiędzy 16 i 17 wręgą. Ogółem w Polsce wyprodukowano 477 egzemplarzy samolotu Lim-5 w rozmaitych wersjach, 36 samolotów przebudowano do wersji Lim 5R, wyposażonych w aparat fotograficzny AFA-39. Prezentowany egzemplarz służył w 26 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim oraz 21 Samodzielnym Pułku Lotnictwa Rozpoznawczego w Sochaczewie i 39 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Mierzęcicach.

Uzbrojenie:

Dwa działka lotnicze NR-23 kalibru 23 mm (po 80 nabojów) i jedno N-37D kalibru 37 mm (40 nabojów), na wspólnej opuszczanej lawecie pod przednią częścią kadłuba.

Automatyczny optyczny celownik żyroskopowy ASP-4NM Krokus z radiodalmierzem SRD-1M Radal-M. Dwa pylony o udźwigu 500 kg uzbrojenia pod skrzydłami (lub 2 zbiorniki paliwa po 400 litrów). Niektóre wersje uzbrojone były w trzy działa NR-23 i dwa pociski rakietowe powietrze-powietrze K-5.

Wyposażony w systemy fotograficzne, z aparatem fotograficznym AFA-39