- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Lim-2, nr boczny 307, kod NATO „Fagot”
Lim-2, nr boczny 307, kod NATO „Fagot”
Informacje:
Syg. MSP/S/18
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych
Producent: Polska (na licencji ZSRS)
Lata produkcji: 1954-1956
Lata eksploatacji w Polsce: od 1954-do końca lat 80.
Załoga: 1
Dane techniczne:
Napęd: 1 x silnik Lis – 2
Ciąg silnika: 2650 daN
Wymiary:
Rozpiętość: 10,08 m
Długość: 10,10 m
Wysokość: 3,70 m
Powierzchnia nośna 20,6 m2
Masa:
Własna: 3680 kg
Startowa: 5044 kg
Osiągi:
Prędkość maks.: 1075 km/h
Prędkość wznoszenia: 46,0 m/s
Pułap: 15500 m
Zasięg (ze zbiornikami dodatkowymi): 2000 km
Opis:
Odrzutowy samolot myśliwski Lim-2 budowany na licencji w Polsce na bazie MiG-15bis, stąd nazwa Lim – Licencyjny Myśliwiec. Pierwszy samolot Lim-2 został wyprodukowany w Mieleckich zakładach 17 września 1954 r. Oprócz wersji myśliwskiej powstawała wersja szkolno-bojowa SBLim-2 oraz rozpoznawcza Lim-2R. Do 23 listopada 1956 roku powstało 500 egzemplarzy samolotu w 19 seriach. Maszyny tego typu służyły w pułkach szkolnych oraz bojowych w całym kraju. Po 1954 roku rozpoczęto ich wymianę na samoloty Lim-5, czyli licencyjne wersje myśliwca MiG-17.
Prezentowany egzemplarz został oddany do dyspozycji Dowództwu Wojsk Lotniczych i Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju a następnie Głównemu Inspektoratowi Lotniczemu i Dowództwu Wojsk Lotniczych. Wykorzystywany przez gen. dyw. pil. Jan Freya-Bieleckiego, a następnie gen. dyw. pil. Jana Raczkowskiego
Uzbrojenie:
Dwa działka NR-23 (szybkostrzelność 950 strz/min),
jedno działko NS-37 (szybkostrzelność 250 strz/min),
fotokarabin S-13, celownik automatyczny ASP-3N
lub ASP-3MN, dwie bomby 50 do 100 kg, podwieszane wyrzutnie rakietowe