KNS-4P
Informacje:
Sygn. MSP/T/24
Eksponat przekazany przez 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1980
Dane techniczne:
GAZ-66
Długość: 5,84 m
Szerokość: 2,32 m
Wysokość: 2,49 m
Rozstaw osi: 3,30 m
Prześwit: 0,32 m
Liczba miejsc w kabinie: 2
Masa:
Masa własna: 3440 kg
Ładowność: 2000 kg
Napęd:
Silnik: benzynowy, gaźnikowy, 8-cylindrowy w układzie V8 o pojemności 4,3 l
Układ napędowy: 4×4
Moc silnika: 84,5 kW (115 KM)
Prędkość maksymalna: 95 km/h
Średnie zużycie paliwa: 28 l/100 km (miasto); 50 l/100 km (teren)
Opis:
Kodowo neonowa latarnia lotniskowa KNS-4P przeznaczona do oznaczania lotnisk sygnałami świetlnymi podawanymi alfabetem Morse’a, wyświetlając pierwszą i ostatnią literę kryptonimu lotniska. Mogła pracować w sposób ciągły. Latarnie można było wykorzystać do oznaczania punktów w terenie. Ustawiana na głównym kierunku lądowania, w osi pasa startowego obok bliższej radiolatarni. Zasilanie latarni z sieci trójfazowej 220V/380V poprzez autotransformator lub z zespołu prądotwórczego. W tym typie latarni źródło światła montowane na maszcie (statywie). Zespoły sterujące umieszczone wewnątrz nadwozia samochodu. Zespół kodujący typu elektronicznego – wystarczyło przełączyć odpowiednie przełączniki, aby uzyskać potrzebny kod. Latarnia KNS-4p mogła pracować kodem przy użyciu alfabetu Morse’a, impulsowo z częstotliwością 30 lub 60 błysków na minutę lub w sposób ciągły. Światło latarni KNS-4 (koloru czerwonego) widoczne jest w nocy, w zwykłych warunkach atmosferycznych (NZWA), przy wysokości lotu samolotu 500 m. – 3000 m., przy pracy ciągłej z odległości 25- 35 km, przy pracy impulsowej z odległości 27-37 km.
Prezentowany system zabudowany jest na samochodzie GAZ-66 nr. rej. UEL 1597.
Samochód ciężarowy GAZ-66 produkowany był przez firmę GAZ w latach 1964-1999. Do napędu użyto silnika V8 o pojemności 4,3 litra. Samochód wyposażony był w 4-biegową skrzynię biegów (III i IV bieg zsynchronizowane) z reduktorem. Napędzane były obie osie. GAZ-66 w wielu krajach na całym świecie ze względu na swoją niezawodność oraz możliwości terenowe zyskał status legendy. Te właściwości pozwalają na zabezpieczenie nawigacyjne lotnisk polowych w każdych warunkach terenowych.
Eksponat służył w 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie