- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Jakowlew Jak-40, nr boczny 045, Kod NATO „Codling”
Jakowlew Jak-40, nr boczny 045, Kod NATO „Codling”
informacje
Sygn. MSP/S/30
Samolot przekazany przez 1. Bazę Lotnictwa Transportowego w Warszawie
Producent: ZSRR
Lata produkcji: 1967-1981
Lata eksploatacji w Polsce: 1973-2011
Załoga: 3
Dane techniczne:
Napęd: 3 x silnik Iwczenko AI-25
Ciąg silnika: 3 x 1500kG
Prędkość maks: 600 km/h
Pułap: 12 000 m
Zasięg: 1000 -1350 km
Wymiary:
Rozpiętość 25,00 m
Długość 20,36 m
Wysokość 6,50 m
Powierzchnia nośna 70,00 m2
Masa:
Własna 9400 kg
Startowa 16100 kg
Opis
Jakowlew Jak – 40 „Salon”- luksusowy samolot pasażerski. Przekazany do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie z 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, gdzie był eksploatowany w latach 1979 – 2011 i służył do przewozu najważniejszych osób w państwie. W kabinie pasażerskiej z przodu kadłuba znajduje się salon z kanapą, 2 obrotowe rozkładane fotele, duży stół i barek, z tyłu kadłuba zaś standardowy przedział dla 17 osób.
Konstrukcja samolotu została opracowana pod koniec 1965 roku w biurze konstrukcyjnym Aleksandra Siergiejewicza Jakowlewa. Jak-40 został zaprojektowany jako lekki samolot pasażerski latający na trasach krótkich i średnich. Posiada możliwość operowania z nie utwardzonych lotnisk nie posiadających specjalistycznego zaplecza lotniskowego. Produkcja seryjna samolotu rozpoczęła się w 1967 roku. W 1969 roku specjaliści z polskiego Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych, Instytutu Lotnictwa oraz ośrodków z ZSRS, opracowali modyfikacje oraz dokumentację dzięki którym Jak-40 uzyskał międzynarodowe świadectwo typu co ułatwiło jego homologację w krajach zachodnich. W latach 1973-1980 zakupiono dla Polski 19 maszyn typu Jak-40. Oprócz zadań pasażerskich pełniły takie funkcje, jak specjalnie zmodyfikowana wersja holownicza Jak-40H. Samolot był również używany przez Instytut Lotnictwa jako latająca hamownia dla silników K-15 które miały być zamontowane w samolocie I-22 Iryda.