Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Iliuszyn Ił-28E, nr boczny 47, kod NATO "Beagle"

Informacje:

Sygn. MSP/S/25

Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych

 

Producent: ZSRR

Rok produkcji: 1953

Lata eksploatacji w Polsce: 1953-1979

Załoga:                       3

Dane techniczne:

Napęd:       2 x silnik turboodrzutowy WK-1A

Ciąg silnika:               2x2700kG

 

Wymiary:

Rozpiętość                    21,45 m

Długość                         17,60 m

Wysokość                        6,70 m

Powierzchnia nośna      60,80 m2

Masa:

Własna                        12890 kg

Startowa                      21200 kg

Osiągi:

Prędkość maks.                   902 km/h

Prędkość przelotowa            770 km/h

Prędkość minimalna             185 km/h

Prędkość wznoszenia             15 m/s

Pułap                                 12300 m

Zasięg                                  2400 km

Opis:

Samolot walki radio-elektronicznej (WRE). Jedna z 10 maszyn bombowych Ił-28 zmodyfikowanych w Polsce do wersji Ił-28E, która na pokładzie przenosiła specjalnie wyposażenie rozpoznawcze i do przeciwdziałania radioelektronicznego. Samoloty te wykorzystywano do zadań wywiadowczych, m.in. zakłócania systemów łączności, ustalania parametrów stacji radiolokacyjnych przeciwnika. Eksploatacja samolotów Ił-28E zakończyła się w Polsce w roku 1979. Maszyny sukcesywnie wymieniono na samoloty rodziny Suchoja nowszej generacji. Prezentowany egzemplarz Ił-28 nb 47. Dostarczony został w 1953 roku, jako Ił-28 do 35 Pułku Lotnictwa Bombowego w Modlinie. Poddany modyfikacji – powiększono zbiornik paliwa w komorze bombowej oraz dodano aparaturę rozpoznawczą SRS-2 i SRS-3, a także zestaw zakłóceń aktywnych SPS-2 i pasywnych ASO-28. Samolot służył już jako Ił-28E w 33 Pułku Lotnictwa Rozpoznania Operacyjnego w Modlinie, następnie w 7 Brygadzie Lotnictwa Rozpoznawczo-Bombowego.

Uzbrojenie:

4 działka lotnicze NR-23 lub NS-23 kal. 23 mm