- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Iliuszyn Ił-28E, nr boczny 47, kod NATO "Beagle"
Iliuszyn Ił-28E, nr boczny 47, kod NATO "Beagle"
Informacje:
Sygn. MSP/S/25
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1953
Lata eksploatacji w Polsce: 1953-1979
Załoga: 3
Dane techniczne:
Napęd: 2 x silnik turboodrzutowy WK-1A
Ciąg silnika: 2x2700kG
Wymiary:
Rozpiętość 21,45 m
Długość 17,60 m
Wysokość 6,70 m
Powierzchnia nośna 60,80 m2
Masa:
Własna 12890 kg
Startowa 21200 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 902 km/h
Prędkość przelotowa 770 km/h
Prędkość minimalna 185 km/h
Prędkość wznoszenia 15 m/s
Pułap 12300 m
Zasięg 2400 km
Opis:
Samolot walki radio-elektronicznej (WRE). Jedna z 10 maszyn bombowych Ił-28 zmodyfikowanych w Polsce do wersji Ił-28E, która na pokładzie przenosiła specjalnie wyposażenie rozpoznawcze i do przeciwdziałania radioelektronicznego. Samoloty te wykorzystywano do zadań wywiadowczych, m.in. zakłócania systemów łączności, ustalania parametrów stacji radiolokacyjnych przeciwnika. Eksploatacja samolotów Ił-28E zakończyła się w Polsce w roku 1979. Maszyny sukcesywnie wymieniono na samoloty rodziny Suchoja nowszej generacji. Prezentowany egzemplarz Ił-28 nb 47. Dostarczony został w 1953 roku, jako Ił-28 do 35 Pułku Lotnictwa Bombowego w Modlinie. Poddany modyfikacji – powiększono zbiornik paliwa w komorze bombowej oraz dodano aparaturę rozpoznawczą SRS-2 i SRS-3, a także zestaw zakłóceń aktywnych SPS-2 i pasywnych ASO-28. Samolot służył już jako Ił-28E w 33 Pułku Lotnictwa Rozpoznania Operacyjnego w Modlinie, następnie w 7 Brygadzie Lotnictwa Rozpoznawczo-Bombowego.
Uzbrojenie:
4 działka lotnicze NR-23 lub NS-23 kal. 23 mm