- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Ił-28R, nr boczny 69, Kod NATO „Beagle”
Ił-28R, nr boczny 69, Kod NATO „Beagle”
Informacje:
Sygn. KW 2240
Eksponat użyczony z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Producent: ZSRR
Rok produkcji: od 1955
Lata eksploatacji w Polsce: 1955-1979
Załoga: 3
Dane techniczne:
Napęd: 2 x silnik turboodrzutowy WK-1A
Ciąg silnika: 2x2700kG
Wymiary:
Rozpiętość 21,45 m
Długość 17,60 m
Wysokość 6,70 m
Powierzchnia nośna 60,80 m2
Masa:
Własna 12890 kg
Startowa 21200 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 902 km/h
Prędkość przelotowa 770 km/h
Prędkość minimalna 185 km/h
Prędkość wznoszenia 15 m/s
Pułap 12300 m
Zasięg 2400 km
Opis:
Ił-28R – wersja rozpoznawcza frontowego samolotu bombowego Ił-28, prototyp po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w 1950 roku. Prezentowany eksponat o numerze fabrycznym 41302 został dostarczony w 1955 roku do 35 Pułku Lotnictwa Bombowego w Modlinie, następnie trafił do 15 Samodzielnej Eskadry Lotnictwa Rozpoznawczego Marynarki Wojennej w Siemirowicach. Samolot służył do zadań aerofotogrametrycznych oraz frontowego rozpoznania fotograficznego. Na wykonywanie tych zadań pozwalało wyposażenie specjalne – umieszczone w miejscu komory bombowej aparaty AFA-33/42 i AFA-RB. Stosowano również wariant nocny: jeden aparat NAFA-MK-75 oraz zasobnik z bombami oświetlającymi FotAB-50. W celu zwiększenia zasięgu w komorze bombowej oraz na końcach skrzydeł montowano dodatkowe zbiorniki paliwa. Eksploatacja samolotów Ił-28 zakończyła się w Polsce w roku 1979. Maszyny sukcesywnie wymieniano na samoloty rodziny Suchoja nowszej generacji.
W Polsce użytkowanych było 9 egzemplarzy samolotu w tej wersji.
Uzbrojenie:
– 1 stałe działko NR-23/NS-23 kal. 23 mm strzelające do przodu, zabudowane w lewej burcie kadłuba,
– tylna obrotowa wieża strzelecka Ił-K6 z dwoma sprzężonymi działkami NR-23/NS-23 kal. 23 mm.