- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- Ił-14P, nr boczny 0916, Kod NATO „Crate”
Ił-14P, nr boczny 0916, Kod NATO „Crate”
Informacje:
Sygn. MSP/S/16
Eksponat przekazany przez Dowództwo Sił Powietrznych.
Producent: ZSRR
Rok produkcji: 1956
Lata eksploatacji w Polsce: 1956-1991
Załoga: 4
Dane techniczne:
Napęd: 2 x ASz-82T
Moc silnika: 2 × 1398 kW (1900 KM)
Wymiary:
Rozpiętość 31,70 m
Długość 21,31 m
Wysokość 7,80 m
Powierzchnia nośna 100 m2
Masa:
Własna 12700 kg
Startowa 17500 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 430 km/h
Prędkość przelotowa 300 km/h
Prędkość minimalna 180 km/h
Prędkość wznoszenia 65 m/s
Pułap 7400 m
Zasięg 2250 km
Opis:
Samoloty Ił-14 pasażerski samolot o napędzie śmigłowym. Produkowany w latach 50.
Jest to rozwojowa wersja samolotu Ił-12, który z kolei był wersją rozwojową Li-2, a idąc dalej amerykańskiego DC-3. Względem amerykańskiego pierwowzoru modyfikacji uległo podwozie samolotu, napęd oraz skrzydła. Kadłub pozostał w zasadzie bez zmian. Prezentowana wersja czasem mylnie nazywana jest salonką Gomółki – faktycznie wykorzystywana była w polskim lotnictwie wojskowym do przewozu osób VIP i pierwszy sekretarz niejednokrotnie nią podróżował, niemniej jednak jest to podstawowa wersja pasażerska. Samolot Ił-14 produkowany był w różnych wersjach pasażerskich, transportowych, salon czy wręcz w wersji Ił-14 E – rozpoznania elektronicznego
Prezentowany egzemplarz pierwotnie trafił do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie, następnie służył w 4 Dywizji Lotnictwa Morskiego i 13 Pułku Lotnictwa Transportowego
Wolnonośny dolnopłat konstrukcji metalowej, kryty blachą. Podwozie samolotu z kołem przednim, chowane w locie. Usterzenie klasyczne. 2 silniki tłokowe w układzie podwójnej gwiazdy ASz-82 o mocy 1900 KM. Śmigła czterołopatowe
Uzbrojenie:
Testowano wersję desantową z zamontowanymi podkadłubowymi belkami bombowymi pozwalającymi na przenoszenie i zrzut ekwipunku dla desantowanych żołnierzy.