Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Dassault Mirage 5 BA, nr boczny BA21

Informacje:

Sygn. MSP/IP/1605

Eksponat przekazany przez Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie

Producent: Francja – Dassault

Rok produkcji: od 1967

Lata eksploatacji w Polsce: 1994-2010

Załoga: 1

Dane techniczne:

Napęd: 1 x silnik Atar 9C-3

Ciąg silnika: 41.97 kN (60.8 kN z dopalaczem)

Wymiary:

Rozpiętość: 8,22 m

Długość: 15,55 m

Wysokość: 4,5m

Powierzchnia nośna: 35 m²

Masa:

Własna: 7150 kg

Startowa: 13700 kg

Osiągi:

Prędkość maks.: 2350 km/h

Prędkość przelotowa: 956 km/h

Pułap: 18000 m

Zasięg: 4000 km (ze zbiornikami dodatkowymi)

Zasięg bojowy: 1250 km

Opis:

Mirage 5BA to wielozadaniowy naddźwiękowy samolot myśliwsko – bombowy przeznaczony do zadań szturmowych, zbudowany na bazie myśliwca Mirage III. Projekt Mirage 5 wyrósł
z prośby do Dassault z Izraelskich Sił Powietrznych. Ponieważ pogoda na Bliskim Wschodzie jest jasna i słoneczna przez większość czasu, Izraelczycy zaproponowali usunięcie ze standardowego Mirage IIIE, zwykle znajdującej się za kokpitem awioniki, w celu zmniejszenia kosztów i konserwacji oraz zastąpienia ich większym zbiornikiem paliwa pozwalającym na misje szturmowe. Samolot jest zdolny do dostarczania broni jądrowej. Wersja BA została stworzona dla Belgijskich Sił Powietrznych. Prezentowana kopia została przekazana do „Szkoły Orląt” w Dęblinie, w 1994 roku, kiedy Belgijskie Siły Powietrzne wycofały je ze służby. W Szkole był używany jako pomoc dydaktyczna. Zdemontowany silnik jest nadal wykorzystywany w tym charakterze, w Lotniczej Akademii Wojskowej.

Uzbrojenie:

Dwa działka Defa 5-52 kalibru 30 mm z zapasem 125 naboi na działko.
Pociski niekierowane: 2× zasobniki Matra JL-100 (18× SNEB 68mm każdy i 250 l paliwa)
Kierowane pociski powietrze-powietrze: 2× R550 Magic lub AIM-9
Bomby: 4000 kg udźwigu na 8 zewnętrznych punktach podwieszenia do 14 bomb, zasobników rozpoznawczych lub zbiorników podwieszanych