- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- C-130 Hercules, nb. 1503
C-130 Hercules, nb. 1503
informacje
Sygn. MSP/D/92
Obiekt przekazany w depozyt przez 33 Bazę Lotnictwa Transportowego im. płk pil. Wiktora Pniewskiego w Powidzu.
Producent: Lockheed Martin (USA)
Rok produkcji: 1970
Lata eksploatacji w Polsce: 2009-2024
Załoga: 5
dane techniczne
Napęd: 4 x Allison T-56-A-15
Moc silników: 2980 kW (4910 KM)
Wymiary:
Rozpiętość: 40,4 m
Długość: 29,8 m
Wysokość: 11,6 m
Powierzchnia nośna: 162,1 m²
masa
Własna: 38 000 kg
Startowa:70 300 kg
osiągi
Prędkość maksymalna: 590 km/h
Prędkość wznoszenia: 9,3 m/s
Pułap: 10 000 m.
Zasięg: 3 800 km
Pojemność: 19 000 kg
opis
Samolot Lockheed Martin C-130E Hercules o numerze bocznym 1503 i numerze seryjnym 70-1272 pozyskano w ramach programu Foreign Military Financing z zapasów Sił Powietrznych USA. Przed przekazaniem go Polsce w centrum serwisowym w Crestview na Florydzie dokonano wymiany centropłatów oraz wykonano obsługi PDM – Programmed Depot Maintenance i ISO – Isochronal Maintenance. Poddano także modyfikacji systemy awioniczne: GPS, IFF, TCAS, EGPWS, ELT, ADLP, ADF, radar pogodowy, VSI, altitude alerter i radiostacja VHF.
Do Polski samolot dostarczono 16 listopada 2010 r. i do dn. 30.07.2024 r. służył w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Samolot wyprodukowano w 1970 roku i w ciągu całej swojej służby spędził w powietrzu łącznie 25 921 godz. i wykonał 12772 lądowania (w Polskich Siłach Powietrznych przepracował niecałe 3 700 godz.).
C-130E HERCULES jest czterosilnikowym, całkowicie metalowym górnopłatem, przeznaczonym do wykonywania zadań transportowych.
W trakcie służby w Siłach Zbrojnych RP samolot nr 1503 realizował zadania transportowe na rzecz wszystkich rodzajów wojsk w ramach zabezpieczenia Polskich Kontyngentów Wojskowych oraz jednostek ćwiczących poza granicami kraju, a także instytucji rządowych w tym w misjach niesienia pomocy humanitarnej i ewakuacji ludności z miejsc zagrożonych. Lądował m.in. w Afganistanie, Bułgarii, Czadzie, Egipcie, Estonii, Francji, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Iraku, Islandii, Izraelu, Jordanii, Kanadzie, Kosowie, Kuwejcie, Libanie, Mali, Malcie, Niemczech, Norwegii, Portugalii, Senegalu, Szwecji, Turcji, USA, Wielkiej Brytanii i we Włoszech
użycie bojowe
Samolot mógł być użytkowany do taktycznego transportu powietrznego, czyli przede wszystkim przewozu pasażerów i ładunków na teatrze działań, takich jak: wsparcie logistyczne, wsparcie przerzutu sił powietrzno-desantowych, ewakuacja medyczna, wsparcie specjalnych działań powietrznych. Istnieje możliwość wykorzystania go jako ciężkiego samolotu bombowego.